Göteborgs universitet
Bild
Illustration Pedagogen

Om ULF

ULF – Utbildning, Lärande, Forskning - är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning. Genom att bedriva praktiknära skolforskning i samverkan tar parterna ett gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningarnas långsiktiga utveckling. Med praktiknära forskning avses forskning som utgår från skolprofessionernas behov av ny kunskap. ULF finansieras av riksdag/lärosäten samt skolhuvudmän.

Varför ULF?

Enligt skollagen ska utbildning ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (5 §). I klarspråk betyder det att lärare, förskollärare och skolledare ska basera sin yrkesutövning på relevant kunskap. Det betyder också att undervisningen ska genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.

För att en skola på vetenskaplig grund ska vara möjlig måste det finnas utbildningsvetenskaplig forskning som utgår från skolans behov av kunskap, och där resultaten ger professionen grund för sitt arbete. Det förutsätter i sin tur långsiktiga samarbeten mellan skola och akademi, där teori och praktik kopplas ihop och där forskare, lärare och andra professionella arbetar nära tillsammans. ULF skapar genombrytande, nationella strukturer där sådan samverkan blir möjlig.

Målet med ULF

Målet är att genom en bestående nationell infrastruktur med en gedigen samverkan mellan akademi och skola - på lokal, nod- och nationell nivå - medverka till att praktiknära forskning av hög kvalitét kan bedrivas. Detta gynnar både barn/elever och lärarstudenter. När teori och praktik vävs tätare ihop stärks såväl skolans utbildning som lärarutbildningen - dels genom en mer relevant forskningsbas, dels genom ökade möjligheter för studenter att vara del av skolans forskning- och utvecklingsmiljöer.

Målet är att successivt bygga upp en gemensam kunskapsbas som är öppet tillgänglig för forskare samt för skolans yrkesverksamma och ansvariga på olika nivåer.

Ansvar och noder

Lärosäten och skolhuvudmän är organiserade i fem noder - Nord-, Syd-, Öst-, Väst- och Huvudstadsnoden. Nodernas ledningsgrupper beslutar om hur medlen ska fördelas och om något eller några forskningsprojekt ska bedrivas gemensamt. Detsamma gäller fördelning av medel för infrastrukturen. Vid varje lärosäte finns en så kallad Hubb för pågående samtal mellan lärosäten och skolhuvudmän. Forskningsprojekt formeras utifrån aktuella frågeställningar och kan bedrivas i olika konstellationer, inom och mellan hubbar och noder etc.

I västnoden ingår

Noderna arbetar främst med samverkansmodeller, övergripande verksamhetsplanering, fördelning av medel och kunskapsutbyte inom noden.