Länkstig

Mediebarometern 2024

Samhälle & ekonomi

Den 6 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från Mediebarometern 2024, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medieanvändning. Resultatet presenteras i ett webbsänt seminarium.

Webinar
Datum
6 maj 2025
Tid
Hela dagen
Plats
Digitalt
Ytterligare information
Nordicoms webbplats

Arrangör
Nordicom

Med utgångspunkt i resultaten från 2024 års Mediebarometer presenteras vilka trender och utvecklingsmönster som präglat medieanvändningen under 2020-talet. Därtill lyfts två exklusiva analyser: 

  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, har tittat på hur tv-tittandet har förändrats över tid och på vilket sätt svenskarna tittar på tv idag.
  • Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom, uppmärksammar radions 100-årsjubileum och presenterar statistik kring radiolyssnandets historia.  

Årets resultat presenteras i ett webbsänt seminarium  som publiceras på Nordicoms webbplats. I samband med detta släpps även den fullständiga rapporten för kostnadsfri nedladdning.

Program  

Välkomna
Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 

En dag med medier 2024: lika som i fjol men tröga trender förskjuter medieanvändningen 
Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom 

Vad tittade du på igår? Tv-tittandet som inte verkar avta - men förändras 
Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom  

Radion fyller 100 år – Från FM och AM till "finns där poddar finns" 
Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom 

Om Mediebarometern   

Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2024 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.