Om webbinariet
En strategi för ökad och breddad rekrytering till naturvetenskap och teknik, med flickor och kvinnor som prioriterad målgrupp, lanserades tidigare i vår av regeringen: En STEM-strategi för Sverige (Regeringskansliet, 2025). Samtidigt är varken utvecklingsarbete eller forskning med denna inriktning ny (Danielsson et al., 2023). I många naturvetenskapliga universitetsutbildningar, som exempelvis läkarutbildningen och i kemi, är dessutom andelen kvinnor betydande. Inom matematikintensiva ingenjörsutbildningar, såsom fysikutbildningar, är dock män, liksom unga med akademisk och svensk bakgrund, i överväldigande majoritet.
I det nyligen avslutade forskningsprojektet De oväntade naturvetarna (Vetenskapsrådet 2019-2023) var syftet att få fördjupad kunskap om fysikstudenter från underrepresenterade grupper, hur deras intresse formerats och vad som motiverat deras utbildningsval. Projektet baserades på visuellt stödda livshistorieintervjuer med tjugoen fysikstudenter vid svenska universitet. De empiriska analyserna pekar på och understryker vikten av mångfald och inkluderande lärandemiljöer där naturvetenskapens bredare betydelse i ungas liv erkänns:
- Utbildningsval och genus, klass och etnicitet: I Performing legitimate choice narratives in physics (Johansson et al., 2023) rapporterar om icke-traditionella utbildningsval som ”ärvda” livsbanor, feministiska handlingar etc.
- Fritidsaktiviteters betydelse för fysikstudier: Other spaces for young women’s identity work in physics (Gonsalves et al., 2022) visar hur informella universitetsnära miljöer, t.ex. mentorsprogram och sommarskolor, kan ge betydelsefulla resurser för icke-traditionella STEM-utbildningsval.
- Vidgat perspektiv på ”varför naturvetenskapen?”: I Resonating with physics (Nyström et al., 2024) undersöks berättelser om hur naturvetenskap blir meningsfull bortanför dess instrumentella dimension, om hur fysik kan bidra välbefinnande i utsatta livssituationer.
Under webbinariet inbjuds deltagarna att diskutera projektresultaten och breddad rekrytering till STEM.
Webbinariet kommer att hållas på svenska. Alla är välkomna.
Medverkande
Anne-Sofie Nyström är sociolog, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi, Uppsala universitet. Hennes forskning fokuserar på prestigeutbildning, social rättvisa och ungas identitet och välbefinnande. Hon har särskilt intresserat sig för hur sociala och kulturella faktorer påverkar deltagande i STEM-ämnen och hur utbildningsmiljöer kan göras mer inkluderande.
Om arrangörerna
Kollegiet genusperspektiv i pedagogik intresserar sig för frågor som rör kritiska perspektiv av genus/kön och utbildning. Läs mer på kollegiets webbsida.