Bild
Orgelpositiv i Göteborgs domkyrka
Foto: Gunnar Jönsson
Länkstig

Svenska orgelutbildningspraktiker

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2024 - 2029
Projektägare
Högskolan för scen och musik

Kort beskrivning

Doktorsavhandling i musikpedagogik av Lina Lindkvist.

Projektet har för avsikt att utveckla kunskap om svensk eftergymnasial orgelutbildning i ljuset av två stora samhälleliga förändringar; avskaffandet av statskyrkan år 2000 och införandet av Bolognaprocessen i högre musikutbildning. Studien undersöker hur orgelutbildning beskrivs och definieras. Vilken kunskap värdesätts och hur är denna kunskap relaterad till arbetsfältet?

Orgeln är en viktig komponent i kyrkomusikalisk praxis, både i evangelisk-luthersk och katolsk kyrkotradition. Instrumentet ingår även i icke-konfessionella sammanhang. Det är till exempel inte ovanligt att konserthallar är utrustade med orglar eller att orgelkonserter utan specifik religiös anknytning hålls i kyrkor. Orgeln kan därmed sägas ingå i såväl konfessionella som icke-konfessionella musikaliska praktiker. 

I svenska utbildningssammanhang bedrivs orgelutbildning till största delen inom ramen för kyrkomusikutbildningar. Denna studie har för avsikt att undersöka hur folkhögskolor och högskolor beskriver och definierar orgelutbildning, vad de ser som viktiga kunskaper, hur undervisningen läggs upp – och varför.

Fokus ligger på orgelutbildning i relation till yrkesfältet. Ett intresseområde är hur Svenska kyrkan har engagerat sig och hanterat utbildningsfrågor sedan de skildes från staten. En annan aspekt som har haft påverkan på all högre utbildning i Sverige är Bolognaprocessen. Studiens syfte är att utveckla kunskap om hur dessa samhällsförändringar har påverkat svensk orgelutbildning. 

Exempel på sådana förändringsprocesser är införandet av den tredelade utbildningstrappan inom högre utbildning (kandidat-, master- och forskarutbildning) och Svenska kyrkans etablering av en egen examensordning, Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen.

Datainsamling kommer att ske genom intervjuer med ansvariga för orgelutbildningar i Sverige, och förfrågan kommer gå ut till alla skolor som har någon sorts orgelutbildning. Även ansvariga för kyrkomusikutbildningen vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut (SKUI) kommer att tillfrågas, för att få ett arbetsgivarperspektiv. 

Utöver intervjuer kommer utbildnings- och kursplaner samt andra relevanta dokument, såsom utredningar om orgel- och kyrkomusikutbildning, att analyseras. 

Forskningsprojektet genomförs inom ämnet musikpedagogik.