Göteborgs universitet
Länkstig

Utsatta villkor i akademin

Doktorander är centrala för forskning och utbildning, men doktorander skrivs sällan fram som en egen grupp, i studier om utsatthet inom akademin. Som ett led i sekretariatets arbete med forskningens villkor fokuserar vi i detta projekt på doktoranders situation i den svenska högskolesektorn.

Att vara doktorand innebär att ha en specifik position, men inte i betydelsen en position. Personer kan vara doktorander på väldigt många olika sätt: sättet som de rekryteras på skiljer sig åt, med olika former av finansiering, kollegiala relationer och roller inom sitt ämne/forskningsfält. Gruppen doktorander påverkas också av samma sorts intersektionella maktordningar som andra grupper i samhället. Men det går att säga något om vad som är gemensamt för alla doktorandpositioner – det  är en prekär anställningssituation. Trots detta skrivs sällan doktorander fram som en egen grupp, i studier om utsatthet inom akademin. Genom att fokusera på doktoranders situation kan projektet bidra till att belysa villkor för utbildning och forskning i den svenska högskolesektorn.  

Projektet utgår från resultat i en nationell prevalensstudie om sexuella trakasserier inom akademin. Det fokuserar även på undersökningar om andra arbetsmiljöproblem vid svenska lärosäten och på formella stödformer för doktorander.  

Projektet kommer resultera i publicering av rapporter och i olika former av samtal. Det kommer också innehålla en internationell utblick – för att sätta den svenska kontexten i ett sammanhang och för att många doktorander är internationella. 

Projekttid: startar januari 2025 och pågår minst till januari 2027 

Målgrupper: organisationer som fokuserar doktorander, verksamma inom högskolesektorn, forskningspolitik, forskning och utbildning.