Bild
"Touch", del i utställning
Det interaktiva verket Zelige Door on Golborne Road av Alda Terracciano.
Foto: Jenny Högström Berntson
Länkstig

Ny forskning om scenografi och aktivism

Publicerad

Astrid von Rosen, Centrum för kritiska kulturarvsstudier GU, har nyligen publicerat kapitlet "Frying Bacon and Eggs: Scenographic Approaches to Alda Terracciano's Activist and Experimental Performances" i antologin Women experimenting in theatre: early modern to contemporary.

Boken samlar forskare med olika historisk och samtida expertis. Den belyser kvinnliga dramatiker och utövare som är både experimentella och innovativa. Läsaren ges möjlighet att ta del av debatter om kvinnor och teaterupplevelser.

I sitt kapitel använder von Rosen scenografiteori för att analysera en brittiska teaterforskaren, aktivisten och konstnären Alda Terraccianos experimentella, feministiska och dekoloniala arbete. I fokus finns Terraccianos provokativa intervention "Bacon and Eggs" från konferensen Challenge the Past—Diversify the Future 2015, där Terracciano använde multisensoriska verktyg som doften av stekt bacon och ägg, video och kroppslig handling för att belysa koloniala frågor. Von Rosen utforskar också Terraccianos projekt Mapping Memory Routes of Moroccan Communities (2016–2017), inklusive den performativa händelsen och installationsverket Zelige Door on Golborne Road, som lanserades på Rich Mix i London 2017 och sedan turnerade internationellt.

"Touch" - delalj i det interaktiva verket Zelige Door on Golborne Road.
Touch - detalj i det interaktiva verket Zelige Door on Golborne Road.<br /> Foto: Jenny Högström Berntson
Foto: Jenny Högström Berntson

Kapitlet framhäver scenografiteori som ett sätt att synliggöra och tillgängliggöra de performativa krafterna i dagens experimentella, aktivistiska och feministiska konst och teater. Det argumenterar för hur scenografiska metoder kan skapa en meningsfull interaktion mellan konst och samhälle i en värld som behöver hopp, omsorg och konstruktiv förändring.

Mer information

Women experimenting in theatre: early modern to contemporary, red. Kate Aughterson och Deborah Philips (Palgrave Macmillan, 2024). För mer information besök SpringerLink.

Astrid von Rosen är professor i konst- och bildvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet, med inriktning mot scenografi och föreståndare för Centrum för kritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet.

Både Astrid von Rosen och Alda Terracciano har varit aktiva inom CCHS arkivkluster.