Bild
två tandläkare på utbildningskliniken, virtuell patient syns på skärm över arbetsplatsen
Mustafa Ramadan är en av de tandläkare med examen från länder utanför EU och EES som fått testa det nya pedagogiska verktyget, där de får öva på kommunikation med en AI-baserad virtuell patient.
Foto: Aleksandar Milosavljevic
Länkstig

Tandläkare tränar kommunikation med virtuella patienter

Publicerad

För första gången har studenter på det kompletterande tandläkarprogrammet fått träna patientmöten med digitala patienter. De virtuella patienterna är programmerade att reagera på olika sätt, vilket gör att studenterna kan öva på att ställa frågor och anpassa sin kommunikation.

Studenterna på detta program har alla en tandläkarexamen från länder utanför EU/EES. Utbildningen tar ett år, och därefter kan de ansöka om svensk tandläkarlegitimation och börja arbeta inom den svenska tandvården. 

– Det här programmet hjälper utländska tandläkare att komma in i det svenska vårdsystemet och ger dem den kunskap och träning de behöver för att känna sig trygga i sitt arbete med patienter, säger Emina Čirgić, som är universitetslektor och övertandläkare i ortodonti och dessutom programansvarig för KUT-programmet vid Göteborgs universitet.

Trygg miljö

Att kunna förklara medicinska ingrepp på ett begripligt sätt är en viktig del av tandläkaryrket. Denna kommunikation med patienter kan vara stor utmaning för blivande tandläkare, särskilt för den som inte har svenska som modersmål. 

Det var skönt att kunna träna utan stress – jag känner mig mycket tryggare inför riktiga patientmöten.

När KUT-studenterna nyligen genomförde ett träningsmoment med de virtuella patienterna var det första gången den AI-baserade skärmpatienten användes i undervisning.

Det här borde alla studenter få testa, jag lärde mig verkligen hur jag ska strukturera anamnesen!

Bild
[none]
Emina Čirgić
Foto: Malin Arnesson

– Kommunikation och bemötande är avgörande i tandvården. Vi har sett att studenter ibland är osäkra på hur de ska föra samtal med patienter, särskilt när det gäller att ställa följdfrågor och förklara behandlingar på ett begripligt sätt. Med den här tekniken kan de öva i en säker miljö och känna sig mer förberedda, säger Emina Čirgić.

Realistisk träning

De virtuella patienterna är programmerade för att reagera realistiskt på studenternas frågor. Olika scenarier testas – en patient kan vara nervös inför en behandling, en annan kan ha svårt att förstå medicinska termer. Syftet är att studenterna ska utveckla sin förmåga att anpassa sin kommunikation efter patientens behov.

Studenterna var överväldigande positiva sedan träningen med de virtuella patienterna testats för första gången. De uttryckte en enorm lättnad över att kunna öva i en trygg miljö. 

student och lärare i undervsiningsklinken på Odontologen
Alma Rauer handleder tandläkaren Bismi Abdul Salam under undervisningsmomentet med de virtuella patienterna.
Foto: Aleksandar Milosavljevic

När momentet genomfördes på Institutionen för odontologi närvarade också Alma Rauer från Enheten för akademiskt språk (ASK), vilket Emina tycker var mycket värdefullt.

– Säger studenten bara ”röker du?”, kan patienten svara ”förlåt, jag förstår inte vad du menar”. Då kunde Alma hjälpa dem med strategier för att omformulera sig. Det räcker inte alltid att säga om samma sak igen, utan man kan behöva lägga till ord som ”cigaretter” eller byta formulering. Det gör träningen mycket mer verklighetstrogen, berättar Emina Čirgić.

[none]
Aleksandar Milosavljevic och Matin Farzad, båda tandläkare och lärare på Malmö universitet.
Foto: Emina Čirgić

Fortsatt utveckling

Projektet utvärderas nu som ett pedagogiskt forskningsprojekt. Planen är att vidareutveckla tekniken och undersöka hur den kan integreras i fler utbildningsprogram.

– Vi hoppas kunna söka mer medel för att utveckla detta vidare. Digitala patienter kan användas inte bara för tandläkarutbildning, utan även för sjuksköterskor och andra vårdyrken där kommunikation är en central del av arbetet. Det här är ett verktyg med stor potential, säger Emina Čirgić.

Det var kul att kunna prata med en patient, även om den var virtuell – det kändes väldigt realistiskt!

Interaktionerna mellan de första tjugo studenterna och deras virtuella patienter har loggats för vidare analys. Detta gör det möjligt att identifiera vanliga utmaningar och utveckla ännu bättre utbildningsmoment.

 

 

 

ETT SAMARBETSPROJEKT

De virtuella patienterna har tagits fram som ett verktyg för kommunikationsträning av lärare inom odontologi på Malmö universitet, och vidareutvecklats i samarbete med lärare på Göteborgs universitet och Karolinska Institutet. I framtiden kan modellen även tillämpas i andra professionsutbildningar där kommunikation och språkliga barriärer utgör en utmaning, med målet att främja hög genomströmning.

Projektledare: Emina Čirgić, lektor och övertandläkare i ortodonti samt programansvarig för KUT - kompletterande utbildning för tandläkare utanför EU/EES/Schweizvid Göteborgs universitet.

Samarbetspartners:

  • Nikolaos Christidis professor och övertandläkare i bettfysiologi, programansvarigför tandläkarprogrammet samt KUT-programmet på Karolinska Institutet, ledamot i Karolinska Institutet pedagogiska akademi - ansvarig för pedagogisk modell
  • Aleksandar Milosavljevic, Bitr. lektor och övertandläkare i parodontologi Malmöuniversitet - ansvarig för AI-plattformens utveckling samt pedagogisk modell
  • Matin Farzad, adjungerad lärare och tandläkare vid Malmö universitet – ansvarigför AI-plattformens utveckling
  • Alma Rauer, språkhandledare vid ASK (Enheten för akademiskt språk) –stärkerstudenternas språkliga kompetens och stöttar projektgruppen i att göra denpedagogiska modellen mer språk- och kunskapsutvecklande.
  • Handledare vid VFU-klinikerna – följer upp studenternas kliniska tillämpning. (Västra Götalandsregionen och Region Värmland)