Anna Melke
Om Anna Melke
Jag arbetar som forskare vid FoU i Väst, Göteborgsregionen och är affilierad till institutionen för socialt arbete. I mina uppdrag intresserar jag mig för socialtjänstens arbete med barn, ungdomar och deras familjer. Uppdragen är utformade som forskning, utvärdering eller stöd i förbättringsarbete. Projekten berör ofta samverkan/samarbete och implementering av nya arbetssätt. Det kan handla om den samverkan som behöver fungera mellan vård, skola och omsorg eller det samarbete som krävs inom socialtjänsten.
Jag disputerade 2011 vid Förvaltningshögskolan med en avhandling som jämförde samhällets stöd till personer med psykisk sjukdom och/eller funktionsnedsättning i tre typer av välfärdsstater. Forskarutbildningen genomfördes inom ramen för en flervetenskaplig forskarskola och jag har därefter fortsatt att söka mig till sådana miljöer. Jag har också valt att arbeta med praktiknära och praktikutvecklande forskning.
Projekt i urval
Förälder på avstånd – om förbättrat stöd till placerade barns föräldrar
Tillsammans med: Therése Wissö (GU) och Iréne Josephson (JU)
Föräldrar har rätt till råd, stöd och annan hjälp när deras barn är i samhällsvård, det vill säga när de bor i familjehem eller på HVB eller SiS. Att sådant stöd kommer till stånd kan också vara en förutsättning för att lagens intention om återförening ska vara möjlig. Ändå upplever såväl föräldrar som socialtjänstpersonal att föräldrar inte görs delaktiga i sina barns vård och att de inte får del av något särskilt stöd. Därför initierade socialtjänsten i Göteborgsregionen och Region Jönköpings läns 26 kommuner ett FoU-projekt som syftade till att utveckla och testa nya arbetssätt. Projektet genomfördes 2018–2021 med medel från det statliga forskningsrådet Forte och involverade medarbetare från socialtjänsten i sju kommuner. Projektets upplägg och resultat finns presenterade i en svensk rapport, stödmaterial, film, podcast och vetenskapliga artiklar som återfinns på: Förälder på avstånd | Göteborgsregionen (GR)
En jämförande studie om utredning, bedömning och beslutsfattande i social barnavård: Bidrar Signs of Safety till förändrade praktiker?
Tillsammans med: Therése Wissö (GU) och Jeanette Olsson (FoU i Väst och GU)
Signs of Safety är en modell som utvecklades i Australien på 1990-talet i samverkan mellan forskare och praktik. Modellen skapades som motvikt till vad som ansågs vara en paternalistisk syn på det sociala arbetet och syftar till att anlägga ett annat förhållningssätt till de familjer som utreds och får stöd. Modellen har sin grund i ett lösnings- och systemteoretiskt tankesätt och erbjuder en del konkreta verktyg som ska stimulera till interaktion och partnerskap med familjer och deras nätverk. Förhoppningen är att rikta mer ljus på familjens resurser och det som fungerar för att på så sätt tillsammans hitta lösningar som håller på lång sikt. Modellen har blivit populär i såväl Sverige som andra länder. Samtidigt saknas forskning om vilken skillnad modellen faktiskt gör. Denna Fortefinansierade studie genomförs tillsammans med sex kommuner som antingen använder modellen sedan en lång tid, befinner sig i en implementeringsfas eller inte använder den alls. Studien avslutas 2026 och beskrivs mer på Signs of Safety – en studie av en utredningsmodell | Göteborgsregionen (GR)
Barns delaktighet i den sociala barnavården
Tillsammans med: Jeanette Olsson (FoU i Väst och GU)
Under det senaste decenniet har flera initiativ tagits till att utveckla barns delaktighet i den sociala barnavården. Det har handlat om att anpassa såväl den fysiska miljön på socialtjänstkontoren, som arbets- och förhållningssätt. Ett av dessa initiativ är ”LÖSA!” som utvecklats och används i Göteborgs stad. Under 2022–2024 följde vi implementeringen i stadsområde Sydväst. Vad löser ”Lösa”? | Göteborgsregionen (GR)
Tidiga samordnade insatser
Tillsammans med: Cornelia Björk (FoU i Väst)
Många kommuner arbetar idag med att utveckla tidiga och samordnade insatser för barn och föräldrar. Det finns en ambition att bli mer proaktiv och tillgänglig. Det finns också en ambition att överbrygga de organisatoriska mellanrum som finns både inom och mellan välfärdens olika aktörer. Under 2023–2024 följde vi Kungsbackas arbete med en ny kommungemensam modell. Tidiga och samordnade aktiviteter för barn och unga i Kungsbacka | Göteborgsregionen (GR)
Kollegialt lärande
Tillsammans med: Jeanette Olsson (FoU i Väst och GU)
Det finns ett behov av att utveckla det systematiska förbättringsarbetet inom socialtjänsten. En användbar metod är kollegial aktläsning. I den här rapporten, som skrevs inom ramen för ett uppdrag för Göteborgs stad beskriver vi hur ett sådant arbete kan läggas upp, men ger också exempel på vilket lärande det kan bidra till. Kollegialt lärande genom aktläsning inom den sociala barnavården | Göteborgsregionen (GR)
Forskargrupper och nätverk
Vid sidan om forskargruppen vid FoU i Väst deltar jag i beredningsgruppen för forskningsplattformen KORP: Kunskap, organisation och profession i socialt arbete (KORP) | Göteborgs universitet. Jag medverkar även i det nationella nätverket för forskning om familjehemsvård.
Undervisning
Jag har undervisat på statsvetenskapliga program, lärarprogram, socionomprogrammet och inom förbättringsvetenskap samt handlett uppsatser på alla nivåer vid Göteborgs universitet, Högskolan i Jönköping och Högskolan i Halmstad sedan början av 2000-talet.
Nyttiggörande av forskning
FoU i Väst tillhör Göteborgsregionen som är en samarbetsorganisation för Göteborg och de 12 angränsande kommunerna. FoU-forskarnas uppdrag är att driva egen forskning, men också att tillgängliggöra befintlig forskning och att stödja lokal uppföljning, utvärdering och lärande. Vi utvecklar våra uppdrag tillsammans med våra kommuner, men också med brukar- och anhörigorganisationer, universitet och andra välfärdsaktörer på lokal, regional och nationell nivå.
Nyckelord
Socialt arbete med barn och föräldrar, socialtjänst, tillämpad forskning, förbättringsarbete, samverkan, implementering