Christina Lindqvist
Professor
Institutionen för språk och litteraturerOm Christina Lindqvist
Jag är professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande. Jag disputerade i franska vid Stockholms universitet 2006 och blev docent i romanska språk vid Uppsala universitet 2013. Jag har varit verksam vid Göteborgs universitet sedan 2015.
Min forskning rör andraspråksinlärning: ordinlärning, olika aspekter av ordförrådet hos svenska inlärare av franska som andra-/tredjespråk, transfer/tvärspråkliga influenser, tredjespråksinlärning och flerspråkighet. Jag har framför allt undersökt dessa aspekter i franskt inlärarspråk, men även i inlärning av italienska, spanska, nederländska och svenska.
Jag är områdesansvarig för institutionens forskningsområde Språkinlärning och språkundervisning.
Jag är för tillfället huvudhandledare för en doktorand i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap inom forskarskolan CUL, och biträdande handledare för en doktorand i flerspråkighet vid Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi. Jag har varit huvudhandledare för en doktorand i franska med inriktning mot litteraturvetenskap och en doktorand i engelska med inriktning mot lärande.
Jag handleder och examinerar också uppsatser i franska med språkvetenskaplig inriktning på grund- och avancerad nivå samt examensarbeten inom Ämneslärarutbildningen.
Jag undervisar främst inom ämneslärarutbildningen samt på kurser med språkvetenskaplig inriktning på avancerad nivå.
Publikationer före 2016 (för senaste publikationer, se längst ner på sidan)
Monografier
- Lindqvist, C. (2003). Le rôle des langues sources dans l’interlangue française. Étude des lexèmes d’origine translinguistique chez des apprenants suédophones. Licenciatavhandling. Stockholms universitet: Institutionen för franska och italienska.
- Lindqvist, C. (2006). L’influence translinguistique dans l’interlangue française. Étude de la production orale d’apprenants plurilingues. Doktorsavhandling. Stockholms universitet: Institutionen för franska, italienska och klassiska språk.
Peer-review granskade artiklar
- Bardel, C., Gudmundson, A. & Lindqvist, C. (2012). Aspects of lexical sophistication in advanced learners’ oral production. Vocabulary acquisition and use in L2 French and Italian. Studies in Second Language Acquisition 34: 269-290.
- Bardel, C. & Lindqvist, C. (2011). Developing a lexical profiler for spoken French and Italian L2. The role of frequency, cognates and thematic vocabulary. In Roberts, L., Pallotti, G. & Bettoni, C. Eurosla Yearbook 11, 75-93. Amsterdam: John Benjamins.
- Bardel, C. & Lindqvist, C. (2007). The role of proficiency and psychotypology in lexical cross-linguistic influence. A study of a multilingual learner of Italian L3. In M. Chini, P. Desideri, M. E. Favilla & G. Pallotti (eds). Atti del VI Congresso di Studi dell’Associazione Italiana di Linguistica Applicata, Napoli, 9-10 febbraio 2006, 123-145. Perugia: Guerra Editore.
- Falk, Y., Lindqvist, C., & Bardel, C. (2014). What is the role of the L1 metalinguistic knowledge in L3 learning? Bilingualism: Language and Cognition. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S1366728913000552, Published online: 21 November 2013
- Forsberg Lundell, F., Bartning, I., Engel, H., Gudmundson, A., Hancock, V. & Lindqvist, C. (2013). Beyond advanced stages in high-level spoken L2 French. Journal of French Language Studies 24 (2). Available on CJO 2013 doi:10.1017/S0959269513000057
- Forsberg Lundell, F. & Lindqvist, C. (2012). Vocabulary development in advanced L2 French – do formulaic sequences and lexical richness develop at the same rate? Languages, Interaction and Acquisition 3 (1): 73-92.
- Forsberg Lundell, F. & Lindqvist, C. (2014). Vocabulary development in advanced L2 French – do formulaic sequences and lexical richness develop at the same rate? In Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.), pp. 75-94. The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
- Forsberg Lundell, F. & Lindqvist, C. (2014). Lexical aspects of very advanced L2 French. Canadian Modern Language Review 70 (1): 28-49.
- Lindqvist, C. (2009). The use of the L1 and the L2 in French L3. Examining cross-linguistic lexemes in multilingual learners’ oral production. International Journal of Multilingualism 6 (3): 281-297.
- Lindqvist, C. (2010). La richesse lexicale dans la production orale de l’apprenant avancé de français. La revue Canadienne des Langues Vivantes/The Canadian Modern Language Review 66 (3): 393-420.
- Lindqvist, C. (2010). Inter- and intralingual lexical influences in advanced learners’ French L3 oral production. Special issue of the International Review of Applied Linguistics in language teaching 48 (2-3): 131-157. Approaches to third language acquisition. 30 sidor.
- Lindqvist, C. (2012). Advanced learners’ word choices in French L3 oral production. In Cabrelli Amaro, J., Flynn, S. & Rothman, J. (eds.) Third language acquisition in adulthood. (pp. 255-280). Amsterdam: John Benjamins.
- Lindqvist, C. (2015). Do learners transfer from the language they perceive as most closely related to the L3? The role of psychotypology for lexical and grammatical cross-linguistic influence in French L3. In G. De Angelis, U. Jessner, & M. Kresic (eds). Multilingualism: Crosslinguistic influence in language learning. Bloomsbury Publishing.
- Lindqvist, C., Bardel, C. & Gudmundson, A. (2011). Lexical richness in the advanced learner’s oral production of French and Italian L2. International Review of Applied Linguistics in language teaching 49 (3): 221-240.
- Lindqvist, C. & Falk, Y. (2014). When Germans begin to learn Swedish. Which is the transfer source for function words, content words and syntax? In Roberts, L., Vedder, I. & Hulstijn, J. (eds) Eurosla Yearbook 14. Amsterdam: John Benjamins: 225-239.
- Lindqvist, C., Gudmundson, A. & Bardel, C. (2013). A new approach to the measuring of vocabulary in L2 oral production. In Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (eds.). L2 vocabulary acquisition, knowledge and use. New perspectives on assessment and corpus analysis. (pp. 109-126). Eurosla Monograph Series 2. http://eurosla.org/monographs/EM02/EM02home.php
Andra vetenskapliga artiklar
- Bardel, C. & Lindqvist, C. (2012). Introduction. The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Special issue in honour of Inge Bartning. Languages, Interaction and Acquisition 3 (1): 1-6.
- Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (2013). Foreword. In Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (eds.). L2 vocabulary acquisition, knowledge and use. New perspectives on assessment and corpus analysis (pp. 5-10). Eurosla Monographs 2. Open access: http://eurosla.org/monographs/EM02/EM02home.php.
- Lindqvist, C. (2015). Est-il possible d’atteindre un nivau natif de compétence lexicale en langue seconde ? Le cas du français chez les locuteurs suédophones. In Prescod, P. & Robert, J-M. La langue seconde de l’école à l’université : état des lieux. Cahiers d’ateliers sociolinguistiques 10, 229-249. Paris : Harmattan.
- Lindqvist, C. & Bardel, C. (2010). Introduction. Special issue of the International Review of Applied Linguistics in language teaching 48 (2-3). Approaches to third language acquisition.
- Bardel, C. & Lindqvist, C. (2014). Introduction. In Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.), pp. 1-6. The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
Bokkapitel
- Bardel, C., Falk, Y. & Lindqvist, C. (2013). Multilingualism in Sweden. In Singleton, D., Fishman, J., Aronin, L. & Ó Laoire, M. (eds.). Current Multilingualism. A new linguistic dispensation (pp. 247-269). Boston/Berlin: Mouton De Gruyter.
- Lindqvist, C. & Bardel, C. (2013). Exploring the impact of the proficiency and typology factors: two cases of multilingual learners’ L3 learning. In Pawlak, M. & Aronin, L. Essential topics in applied linguistics and multilingualism. Studies in honor of David Singleton. Springer International Publishing Switzerland. p. 253-266
Redaktörsskap
- Bardel, C. & Lindqvist, C. (eds.) (2010). Approaches to third language acquisition. Special issue of International Review of Applied Linguistics in language teaching 48 (2-3).
- Bardel, C., Lindqvist, C. & Laufer, B. (eds.) (2013). L2 vocabulary acquisition, knowledge and use. New perspectives on assessment and corpus analysis. Eurosla Monograph Series 2. http://eurosla.org/monographs/EM02/EM02home.php
- Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.) (2012). The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Special issue. Languages, Interaction and Acquisition 3 (1).
- Lindqvist, C. & Bardel, C. (eds.) (2014). The acquisition of French as a second language: new developmental perspectives. Amsterdam: John Benjamins.
- Roberts, L., Lindqvist, C., Bardel, C. & Abrahamsson, N. (eds.) (2012). Eurosla Yearbook 12. John Benjamins.