Länkstig

Fusae Takasaki Ivarsson

Universitetslektor

Institutionen för språk och litteraturer
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
Rumsnummer
F431
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Fusae Takasaki Ivarsson

Forskare, lärare

Bakgrund

Jag har en kandidatexamen i japanska från International Christian University i Tokyo, Japan, samt en masterexamen i tillämpad lingvistik från University of Essex i Colchester, Storbritannien. År 2016 disputerade jag vid Göteborgs universitet med avhandlingen A Study of the L2 Kanji Learning Process: Analysis of Reading and Writing Errors of Swedish Learners in Comparison with Level-matched Japanese Schoolchildren.

I avhandlingen analyseras läs- och skrivfel kopplade till kanji – de kinesiska tecken som används i japanskt skriftspråk – hos svenska studenter i japanska. Dessa fel jämförs med motsvarande fel hos japanska skolbarn som lärt sig samma antal tecken. Studien identifierar och jämför kognitiva feltyper och deras frekvens i syfte att belysa de kognitiva processer som präglar andraspråksinlärning av kanji hos svenska studenter.

Forskning

Min nuvarande forskning fokuserar främst på yakuwarigo, eller ”rollspråk” – ett forskningsfält som utforskar hur språkliga särdrag används i fiktion för att gestalta karaktärstyper, sociala roller och kulturellt betingade stereotyper. På senare år har jag arbetat med följande projekt inom området:

  • Analys av talstilar hos karaktärer i japansk fiktion (såsom manga, skönlitteratur och film) i relation till arketypiska drag och attribut;
  • Jämförande studier av hur dessa språkliga uttryck återges i engelska och svenska översättningar;
  • Undersökning av ortografiska och grafiska variationer – exempelvis användning av hiragana istället för kanji, katakana för hiraganaord, kreativ användning av furigana, samt textens layout (vertikal kontra horisontell) – som stilistiska verktyg för att uttrycka karaktärsdrag, känslotillstånd, kontext eller stämning.

Jag är även aktiv inom följande forskningsområden:

  • Pedagogisk utvärdering av generativa AI-verktyg (såsom ChatGPT och Copilot) i undervisning av japansk textproduktion på mellannivå;
  • Skriftsystem i andraspråksinlärning, med särskilt fokus på det japanska språkets multisystematiska natur och dess didaktiska implikationer för undervisning i japanska som andraspråk.

Undervisning

Jag har undervisat i japanska vid Göteborgs universitet sedan 1997. Jag undervisar på alla nivåer och har särskild expertis inom skriftsystem, textproduktion, grammatik, läsförståelse och översättning. Jag handleder regelbundet såväl kandidatuppsatser som masteruppsatser.