Magnus Tessing Schneider
Om Magnus Tessing Schneider
Magnus Tessing Schneider är docent i teatervetenskap från Stockholms universitet och är knuten som forskare till Högskolan för scen och musik samtidigt som han undervisar i teatervetenskap vid Universitetet i Bergen. Han är specialist på förhållandet mellan textuell-musikalisk dramaturgi och vokal-scenisk uppförandepraktik i italiensk opera från 1600- och 1700-talet (särskilt Monteverdis, Cavallis, Glucks och Mozarts operor), librettisterna Giovan Francesco Busenello, Ranieri Calzabigi och Lorenzo Da Ponte, samt på rolldublering och allegorisk dramaturgi i Shakespeares pjäser. Hans tolkningar av operaklassiker har inspirerat uppsättningar världen över. För närvarande arbetar han på ett projekt finansierat av Vetenskapsrådet, "Doubling and Allegorical Dramaturgy in the Operas of Francesco Cavalli" (2024–2026). Han är författare till The Original Portrayal of Mozart’s Don Giovanni (London: Routledge, 2021) och har redigerad Mozart’s La clemenza di Tito: A Reappraisal (tillsammans med Ruth Tatlow, Stockholm: Stockholm University Press, 2018), Felicity Bakers essäsamling Don Giovanni’s Reasons: Thoughts on a Masterpiece (Bern: Peter Lang, 2021) och, tillsammans med Meike Wagner, Performing the Eighteenth Century: Theatrical Discourses, Practices, and Artefacts (Stockholm: Stockholm University Press, 2023).