- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Matilda Liljedahl
Matilda Liljedahl
Anknuten till forskning
Avd för onkologiOm Matilda Liljedahl
Med Dr 2016
Docent i vårdpedagogik 2024
ST-läkare i onkologi 2021-
Forskargrupp Vårdpedagogik
Jag leder en forskargrupp i vårdpedagogik där vi undersöker lärande, utbildning och kommunikation i hälso- och sjukvården. Vi använder oss framför allt av kvalitativa metoder och har erfarenhet av bland annat etnografi, fenomenografi, intervjustudier och observationsstudier.
I gruppen ingår:
Matilda Liljedahl, MD, PhD, docent
Maria Henningsson, MD, PhD
Mats Wahlqvist, MD, PhD
Yvonne Carlsson, MD, PhD Student
Erik Myrberg, MD, PhD Student
Karolina Larsson, MD, PhD Student
Catharina Tennerhed, Leg lärare, utbildningsledare
Vi samarbetar också med en rad andra forskare vid Göteborgs Universitet samt vid andra lärosäten.
Pågående större forskningsprojekt
Att vara AT-läkare: erfarenheter och betydelse
Projektet undersöker erfarenheter av AT samt förståelse av vilken betydelse AT kan ha genom kvalitativa intervjuer med AT-läkare och AT-studierektorer. Projektet består av tre delstudier, där de första två är publicerade: IJME - Junior doctors' experiences of the medical internship: a qualitative study, The medical internship as a meaningful transition: A phenomenographic study - Carlsson - 2023 - Medical Education - Wiley Online LibraryDeltagare: Matilda Liljedahl, Yvonne Carlsson, m fl.
Primärvården som lärandemiljö för läkarstudenter: en observationsstudie
Detta forskningsprojekt undersöker hur primärvården kan fungera som lärandemiljö för läkarstudenter. Det använder deltagande observationer för att beskriva vilka möjligheter till lärande som finns för läkarstudenterna. Projektet är i analysfas. Deltagare: Matilda Liljedahl, Yvonne Carlsson, m fl.
Kollegahandledning som metod för att utveckla läkares handledning
Forskningsprojektet undersöker hur metoden kollegahandledning kan användas för att hjälpa ST-läkare att utvecklas som kliniska handledare. I projektet intervjuas ST-läkare som använt metoden om sina erfarenheter. Projektet är i analys/skrivandefas. Deltagare: Matilda Liljedahl, Erik Myrberg, Maria Henningsson, Mats Wahlqvist, Catharina Tennerhed
Time to meet: kommunikation vid cancer
Forskningsprojektet undersöker hur patienter och hälso- och sjukvårdspersonal kommunicerar kring obotlig cancer och i projektet planeras både personal och patienter att intervjuas. Projektet har startat datainsamling. Deltagare: Matilda Liljedahl, Karolina Larsson, patientrepresentant, m fl.
Finansiering
Vi har finansiering bland annat genom ALF-tjänster och ALF Pedagogik.
-
Learning to work and working to learn: a phenomenographic perspective on the transition from student to
doctor.
Yvonne Carlsson, Filip Olow, Stefan Bergman, Anna Nilsdotter, Matilda Liljedahl
Advances in health sciences education : theory and practice - 2025 -
Twelve tips on finding a research orientation: A practical guide for the novice
researcher.
Matilda Liljedahl, Per J Palmgren, Cormac McGrath
Medical teacher - 2025 -
Convenient but concerning: patients’ experiences of metronomic chemotherapy in metastatic breast
cancer
Karolina Larsson, Barbro Linderholm, Fredrik Wärnberg, Nataliya Berbyuk Lindström, Maria Ekholm, Matilda Liljedahl
J of Psychosocial Oncology Research and Practice - 2025 -
The medical internship as a meaningful transition: A phenomenographic
study
Yvonne Carlsson, Stefan Bergman, A. Nilsdotter, Matilda Liljedahl
Medical Education - 2023 -
How workplace learning is put into practice: contrasting the medical and nursing contexts from the perspective of teaching and learning
regimes.
Matilda Liljedahl, Erik Björck, Klara Bolander Laksov
Advances in health sciences education : theory and practice - 2023 -
Threshold concepts in health professions education research: a scoping
review
Matilda Liljedahl, P. J. Palmgren, C. McGrath
Advances in Health Sciences Education - 2022 -
Shifting to team-based faculty development: a programme designed to facilitate change in medical
education
Klara Bolander Laksov, Agnes Elmberger, Matilda Liljedahl, Erik Björck
Higher Education Research and Development - 2022 -
Junior doctors' experiences of the medical internship: a qualitative
study
Yvonne Carlsson, A. Nilsdotter, Stefan Bergman, Matilda Liljedahl
International Journal of Medical Education - 2022 -
Beyond brick and mortar: Staying connected in post-pandemic blended learning
environments.
Cormac McGrath, Per J Palmgren, Matilda Liljedahl
Medical education - 2021 -
[Colleague supervision as an educational model in a course for specialist training doctors: a possibility to educate many clinical supervisors for medical
students].
Matilda Liljedahl, Erik Myrberg, Paul Pålsson, Beatrice Berter, Hanna Wallberg, Catharina Tennerhed, Mats Wahlqvist
Lakartidningen - 2021 -
Collaborative knotworking – transforming clinical teaching practice through faculty
development
Agnes Elmberger, Erik Björck, Juha Nieminen, Matilda Liljedahl, Klara Bolander Laksov
BMC Medical Education - 2020 -
You say it, we say it, but how do we use it? Communities of practice: A critical
analysis
C. McGrath, Matilda Liljedahl, P. J. Palmgren
Medical Education - 2020 -
Contradictions in clinical teachers' engagement in educational development: an activity theory
analysis.
Agnes Elmberger, Erik Björck, Matilda Liljedahl, Juha Nieminen, Klara Bolander Laksov
Advances in health sciences education : theory and practice - 2019 -
Navigating without a map: how medical students interact with clinical learning
environments
Matilda Liljedahl, Erik Björck, Sari Ponzer, Klara Bolander Laksov
Studies in Higher Education - 2019 -
Twelve tips for conducting qualitative research
interviews.
Cormac McGrath, Per J Palmgren, Matilda Liljedahl
Medical teacher - 2019 -
A qualitative exploration of chiropractic and physiotherapy teachers' experiences and conceptualizations of the educational
environment
Per J. Palmgren, Matilda Liljedahl, Ingrid Lindquist, Klara Bolander Laksov
Journal of Chiropractic Education - 2018 -
On learning in the clinical
environment
Matilda Liljedahl
Perspectives on Medical Education - 2018