
Kliniskt träningscentrum tar över interprofessionellt lärande
Kliniskt träningscentrum (KTC) fortsätter utveckla sitt arbete för Sahlgrenska akademins utbildningar. KTC har nu ombildats till en egen enhet, och har tagit över ansvaret för interprofessionellt lärande (IPL) på fakulteten.

Interprofessionellt lärande innebär att studenter på olika utbildningsprogram får mötas och samarbeta. Målet är att de ska få en ökad förståelse för varandras professioner, vilket är en förutsättning för att studenterna senare ska kunna samarbeta i sitt framtida yrkesliv.
Att KTC nu tar över ansvaret för interprofessionellt lärande på fakulteten känns naturligt för arbetslaget, som sedan länge arbetat med att stimulera mötet mellan studenter med olika yrkesinriktningar.
– Vi har alltid värnat IPL, då KTC varit en naturlig arena för detta, och nu får vi mandat att också driva frågorna, vilket känns väldigt bra. Responsen från de program som engagerar sig i IPL har också varit positiv till förändringen, säger Malin Lindberg, som är enhetschef för KTC.

Mänskliga rättigheter
Sahlgrenska akademin har sedan tidigare en väletablerad och välfungerande heldag om mänskliga rättigheter och rätten till hälsa, som vänder sig till alla studenter på termin 1. Denna dag ges varje termin.
– För några veckor sedan var första gången vi på KTC var involverade i IPL-dagen om mänskliga rättigheter. Det är verkligen en spännande och mycket uppskattad dag med ett viktigt ämne, säger Malin Lindberg.
Diskussioner om den framtida utvecklingen av IPL kommer föras i en ny styrgrupp där alla institutioner har representanter. Malin Lindberg är sammankallande för styrgruppen, som ersatt den tidigare IPL-kommittén.
Arbetslaget på KTC bollar redan idéer för nya IPL-moment. Kanske kan tvärande strimmor utvecklas, baserade på de kärnkompetenser som är gemensamma för vårdprofessionerna. De funderar också på möjligheten att oftare kombinera pedagogiken flippade klassrum med digitala möten mellan studenter, som ett lättillgängligt sätt att öka det interprofessionella lärandet.
Mer förberedda inför VFU
KTC:s uppdrag är att stödja utbildningarna, och dess verksamhet utvecklas i samarbete med lärare och programansvariga. Att KTC nu är en egen enhet stärker möjligheterna att arbeta med undervisningsformer, och att samverka med hela fakulteten. På KTC pågår också forskningsprojekt, både inom verksamheten och i samarbete med utbildningsprogram, som ger vetenskaplig evidens för pedagogiskt material och undervisningsmetoder.
Förutsättningarna för den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, har förändrats. Bland annat har de båda stora utbildningarna till läkare och sjuksköterska under senare tid utökat sin VFU. Bristen på VFU platser innebär att det är utmanande för vården att upprätthålla hög kvalitet på den verksamhetsförlagda utbildningen. Vårdens komplexitet innebär också att kraven på studenternas förberedelser inför sin verksamhetsförlagda utbildning ökar.
Effektiv inlärning
– Genom att träna på KTC kan studenterna bli mer förberedda inför sin VFU, och på så vis optimera sitt lärande under sin VFU. Studenter som genomgått undervisning på KTC är välkomna att träna på egen hand i våra egenträningssalar, vilket många studenter också gör, berättar Therese Vilhelmson, som tillsammans med kollegan Camilla Weidestam arbetar som koordinator på KTC.
Anna Nerman är samordnare på KTC, och ansvarar bland annat ansvarar för att all utrustning fungerar som den ska.
– Här gäller samma regler som i vården, och det är vi noga med. Inga långa ärmar eller nagellack, och man lämnar sin arbetsstation i ordning och reda när man är klar. När studenterna är nyutexaminerade ska alla rutiner sitta i ryggraden, säger Anna.
Idag har samtliga program något moment på KTC, där utbildning inom HLR är det mest grundläggande.
– Vi vill gärna utveckla våra samarbeten med utbildningarna och är öppna för att skapa nya moment på KTC för utbildningar som behöver det. Alla lärare är välkomna att kontakta oss, exempelvis via vårt Open Office där vi bjuder in till ett möte via teams en gång i månaden, berättar Therese Vilhelmson.
