
Seminarier om akademisk frihet och det offentliga samtalet
Under 2025 arrangerar Samhällsvetenskapliga fakulteten tre seminarier där vi diskuterar frågor om forskning, utbildning och det offentliga samtalet från olika perspektiv. Seminarieserien vänder sig i första hand till anställda och studenter vid Samhällsvetenskapliga fakulteten men är öppen för alla intresserade.
23 apr | Akademisk frihet, yttrandefrihet och universitetets roll i samhället
Vid det första seminariet kommer vi att prata om akademisk frihet, yttrandefrihet och universitetets roll i samhället. Dessa frågor har på olika sätt aktualiserats under det senaste året bland annat på grund av de pro-palestinska manifestationer som genomförts vid många universitet i Sverige och på andra håll i världen. Manifestationerna väcker viktiga principiella frågor som kommer att diskuteras vid seminariet, till exempel: Vad innebär den akademiska friheten? Vilken roll har den i förhållande till yttrandefriheten? Och i vilket slags frågor bör universitet ta ställning?
Seminariet inleds med en föreläsning av Johan Östling, professor i historia, Lunds universitet.
Efter föreläsningen följer ett panelsamtal med Sharon Rider, professor i filosofi, Uppsala universitet; Annika Lindberg, biträdande lektor, Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet; och Carl Dahlström, professor i statsvetenskap och dekan för Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, med Johan Karlsson Schaffer, professor i internationella relationer vid Göteborgs universitet, som moderator.
24 sep | Det goda akademiska samtalet: utmaningar, hinder och lösningar
Temat för det andra seminariet är det öppna och fria akademiska samtalet. Det goda akademiska samtalet är en väsentlig del i universitetets kärnverksamhet och är lika relevant inom utbildning som forskning. Det utgör ett kritiskt men samtidigt respektfullt idéutbyte präglat av nyfikenhet, öppenhet och tolerans för skilda uppfattningar. Det goda samtalet kan kräva mod att föra fram andra perspektiv än de dominerande. Vilka hinder inom och utanför universitetets verksamhet finns för det goda akademiska samtalet? Hur kan dessa hinder överbryggas? Vad kan göras för att stödja forskare, lärare och studenter i att engagera sig i det akademiska samtalet och att de känner stöd från lärosätet att göra så? Hur kan det öppna och fria akademiska samtalet kan stärkas och främjas inom utbildning och forskning?
26 nov | Hat och hot inom akademin
Det tredje seminariet, den 26 november, fokuserar på hat och hot inom akademin. Vissa frågor resulterar oftare än andra i att lärare och forskare utsätts för hat och hot. Därtill bidrar ett alltmer polariserat samhällsklimat till att öka företeelsen. Det kan till exempel handla om hotfulla eller kränkande epostmeddelanden eller poster på sociala medier, men också om hotfulla situationer som uppstår i klassrum eller kollegor emellan. Hur hanterar lärare och forskare hat och hot? Vad kan ledningen göra för att stötta lärare och forskare som utsätts? Vad blir konsekvenserna om lärare och forskare utsetts för hat och hot och hur kan det i förlängningen påverka utbildning, forskning och deltagandet i den offentliga debatten?