Återbruk av antiken i staden Rom
Reuse of Antiquity in the City of Rome
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen, eller motsvarande, med något av ämnena antikens kultur och samhällsliv, arkeologi, historia, idéhistoria, ekonomisk historia eller kulturarv som huvudämne.
Innehåll
Rom kännetecknas av ett ständigt återbruk av antiken. Staden har varit kontinuerligt bebodd sedan grundläggningen på 700-talet f.Kr. och alla historiska perioder har förhållit sig till spåren av det förflutna. Kursen behandlar återbruk i Rom i olika former – från tolkningar av händelser i Roms historia till konkret återanvändning av material från antika byggnader som t.ex. kolonner, tegel och marmorutsmyckning samt nybyggnation inspirerad av antik arkitektur.
Genom historien fick byggnader och platser kontinuerligt nya funktioner och utseende, en process som accelererade efter kristendomens införande då tempel byggdes om till kyrkor och teatrar till palats. Under renässans och barock återanvändes antiken i ny tappning i påvarnas Rom genom inspiration från studiet av de antika lämningarna i staden. Under 1800-talet blir återbruk av antikens Rom – både som idé och gestaltning – en bärande idé i den unga nationalstaten Italien. Med fascismen förstärktes detta ytterligare och tog sig uttryck i en omvälvande omdaning av stadsrummet som än idag präglar Rom. Alla dessa perioders återbruk studeras och analyseras där frågor om selektion inom återbruk särskilt diskuteras.
Kursen är indelad i två delkurser:
Delkurser
**Delkurs 1: Perspektiv på återbruk i Rom **(Perspectives on reuse in Rome) 10 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U) Delkursen går igenom Roms urbana utveckling från antiken till 1900-talet med nedslag i perioder med betydande omgestaltning av den byggda miljön. Delkursen ger olika perspektiv på återbruk av enskilda byggnader, arkitektoniska miljöer och händelser i det antika Roms historia. Kursdeltagarna får en orientering i källmaterial och forskningsläge för att på så sätt förberedas inför det självständiga arbetet i delkurs 2. Delkursen redovisas i form av skriftliga och muntliga uppgifter.
**Delkurs 2: Självständigt arbete ***(Written assignment), *5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). I delkursen skriver kursdeltagarna ett självständigt arbete som lämnas in i slutet av kursen och ventileras på ett seminarium. Ämnet för det självständiga arbetet skall behandla någon aspekt av återbruk av det antika Rom som tagits upp i delkurs 1.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-
visa kunskap om hur selektivt återbruk påverkat Roms urbana utveckling från antiken till idag,
-
uppvisa fördjupad insikt i hur olika perioder återanvänt antiken i Rom både som idé och praktik.
Färdigheter och förmåga
- problematisera och tillämpa huvuddragen i den moderna forskningens teorier och metoder på området,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser, den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt och analytiskt förhålla sig till olika typer av källmaterial till kunskap om Roms historiska utveckling,
- värdera och kritiskt förhålla sig till olika förklaringsmodeller för historiska processer och historiebruk.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
*Undervisningsspråk: *svenska
Undervisning på engelska, norska eller danska kan förekomma.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter. Seminarier och redovisningar är obligatoriska. För den som missar något av de obligatoriska tillfällena ges möjlighet till komplettering.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget väl godkänd på hel kurs fordras betyget väl godkänd på båda delkurserna.
Kursvärdering
Lärare på kursen ansvarar för att studenternas synpunkter systematiskt inhämtas genom skriftliga utvärderingar vid kursens slut och att resultaten av utvärderingarna ligger till grund för kursens kommande utformning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.