Kursplan

Avancerad flödescytometri inom laboratoriediagnostik

Advanced flowcytometry in laboratory medicine

Kurs
BMA122
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/490
Ikraftträdandedatum
2025-01-20
Beslutsdatum
2024-11-19
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för biomedicin

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Laborationer/demonstrationer, 1,5 Högskolepoäng
Seminarier/gruppövningar, 2,5 Högskolepoäng
Skriftlig inlämningsuppgift, 3,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs. Kursen kan ingå i magister-/mastersexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.

Fördjupning
A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För behörighet till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 högskolepoäng inom biomedicinsk laboratorievetenskap eller motsvarande inom något av områden medicin, farmaci, vård eller naturvetenskap samt Engelska 6.

Innehåll

Kursen syftar till att ge både teoretiska och praktiska kunskaper om flödescytometri. Kursen behandlar basala principer för flödescytometri och olika typer av instrumentering och tekniker presenteras. Vidare kommer arbetsflöde, provhantering, kvalitetssäkring, felsökning, validering och analys av data vid flödescytometriska undersökningar att diskuteras. Olika typer av diagnostiska applikationer kommer tas upp bland annat genom studiebesök på kliniska verksamheter som använder flödescytometri. Studenterna kommer få analysera demoprover med flödescytometri under kursen samt träna på att analysera resultat i exempelvis FlowJo.

Mål

Kunskap och förståelse
• i detalj förklara teori för flödescytometriska tekniker
• i detalj redogöra för applikationer för flödescytometri inom laboratoriediagnostik (till exempel mikrobiologi, klinisk kemi, hematologi, immunologi, transfusionsmedicin)
• redogöra för felkällor, kvalitetssäkring och validering av flödescytometriska metoder

Färdigheter och förmåga
• utföra olika flödescytometriska applikationer
• tolka och analysera erhållna resultat
• utföra felsökning av metoden och ge förslag på åtgärder

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• diskutera säker provhantering, kvalitetssäkring och miljöaspekter
• kritiskt argumentera för hur en vald applikation löser en diagnostisk fråga
• diskutera fördelar och nackdelar med flödecytometri ur ett metodologiskt perspektiv

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar, seminarier, demonstrationer och laborationer.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Examinationsformer

Kursen examineras genom:
Laborationer/demonstrationer*
Seminarier/gruppövningar*
En skriftlig examinationsuppgift

*Antal moment anges i studiehandledningen.

Ej godkända moment tas igen vid ett ersättningstillfälle i samband med kursen eller i samband med att kursen ges nästa gång.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänd kurs krävs att studenten har godkänt på samtliga obligatoriska moment och den skriftliga examinationsuppgiften.

Kursvärdering

Kursvärdering sker genom en skriftlig enkät på Göteborgs universitets lärplattform samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på Göteborgs universitets lärplattform.