Kursplan

Basgrammatik, förberedande kurs i grammatik

Preparatory Course in Swedish Grammar

Kurs
SV1114
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/388
Ikraftträdandedatum
2025-03-17
Beslutsdatum
2025-01-27
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Grundläggande grammatiska begrepp, 2,5 Högskolepoäng
Grundläggande grammatisk analys, 2,5 Högskolepoäng
Fördjupning och reflektion, 2,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fristående kurs i svensk grammatik och ger en grundläggande introduktion och repetition av grammatisk terminologi och analys inför högskolestudier i språkvetenskapliga ämnen. Kursen kan inte tillgodoräknas som motsvarande hela eller delar av kurser som berör ämnet grammatik.

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen ger tillräckliga kunskaper i grammatik och färdigheter i grammatisk analys för att studenten ska ha en god bas för att kunna tillgodogöra sig högskolestudier i språkvetenskapliga ämnen. Under kursens gång bekantar sig studenten med grammatiska kategorier och terminologi, samt lär sig att utföra och problematisera grundläggande grammatisk analys.

Kursen är indelad i tre moment om vardera 2,5 hp.

Moment 1: Grundläggande grammatiska begrepp/Basic Grammatical Concepts

Moment 1 tar upp ett övergripande perspektiv på svensk grammatik från meningar och satser ned till ord. Momentet syftar till att ge kunskap om grammatisk terminologi och förmåga att identifiera språkliga enheter utifrån form, funktion och betydelse, med särskilt fokus på form och funktion.

Moment 2: Grundläggande grammatisk analys/Basic Grammatical Analysis

Moment 2 fokuserar på praktisk analys av olika typer av satser, fraser och ordklasser, samt satsledsanalys utifrån valens. Momentet syftar till att ge färdigheter i att analysera grammatiska strukturer i enkel autentisk text, med utgångspunkt i de kunskaper som förvärvats i moment 1.

Moment 3: Fördjupning och reflektion/In-depth studies and reflection

Moment 3 fördjupar kunskaperna från moment 1 och 2. Momentet fokuserar på att fördjupa kunskapen om och problematisera begrepp från de tidigare momenten, samt ge fördjupade färdigheter i analys av grammatiska strukturer i autentisk text.

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • kategorisera ord i ordklasser och grundläggande förklara ordklassindelning utifrån form, funktion och betydelse
  • kategorisera fraser efter huvudord och grundläggande förklara frasbegreppet utifrån form, funktion och betydelse
  • förstå och kunna beskriva skillnaden mellan huvudsatser och bisatser utifrån språkets hierarkiska uppbyggnad
  • redogöra för grundläggande aspekter av språkets hierarkiska uppbyggnad i satser och fraser
  • redogöra för valensbegreppet och dess betydelse för satslösning

Färdighet och förmåga

  • identifiera ordklasser, fraser och satsled i autentiska texter
  • identifiera huvudsatser och bisatser i autentiska texter
  • identifiera olika typer av samordning och underordning av satser och fraser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och problematisera ordklassbegreppet utifrån olika traditioner av ordklassificering
  • diskutera och problematisera språklig hierarki i satser och fraser
  • reflektera över och dra kvalitativa slutsatser om beskrivning av svensk grammatik i jämförelse med andra språk

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen är webbaserad och ges via Göteborgs universitets lärplattform Canvas, där studenten arbetar i sin egen takt. På Canvas ges föreläsningar via inspelade filmer, läsuppgifter, övningsuppgifter och inlämningsuppgifter.

Undervisningsspråk: svenska. Kurslitteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras löpande i takt med studierna genom internetbaserade provomgångar. Elektroniska prov kan göras i obegränsad omfattning och vid valfri tidpunkt under den tid det internetbaserade materialet är tillgängligt. Moment 3 avslutas med en schemalagd internetbaserad skriftlig tentamen som sker digitalt via lärplattform vid två schemalagda tillfällen per kurstillfälle.

Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala och analoga hjälpmedel som samarbete.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På samtliga examinerande inslag i kursen ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). Samtliga examinerande moment måste vara godkända för ett godkänt betyg på hela kursen.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.