Det flerspråkiga klassrummet – metoder för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
The Multilingual Classroom – Methods for Teaching in Preschool Class and Primary School Grades 1-6
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Avklarade studier om minst 60 hp inom lärarutbildning.
Innehåll
Kursen riktar sig primärt till verksamma lärare i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6 som arbetar med elever som är flerspråkiga. Fokus i kursen ligger på att lärare utifrån sin egen undervisningspraktik ska identifiera möjligheter och utmaningar samt genomföra språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Med språk- och kunskapsutvecklande undervisning avses en undervisning som syftar till att elever utvecklar språk- och ämneskunskaper parallellt. Den genomförda undervisningen redovisas och utvärderas under seminarier/workshops.
I kursen behandlas forskning om andraspråksutveckling samt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Likaså introduceras och tillämpas olika metoder för undervisning samt kartläggning av elevers språkutveckling. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt introduceras och tillämpas under kursens gång. Modersmålets betydelse för att gynna elevers lärande i olika skolämnen behandlas. Transspråkande som pedagogisk resurs i undervisningen utforskas under kursens gång/introduceras.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra språk- och kunskapsutvecklande undervisning,
- analysera och utvärdera egen och andras undervisning, utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande perspektiv,
- beskriva flerspråkiga elevers språkutveckling med utgångspunkt i teorier i andraspråksutveckling
- planera och genomföra undervisning där elevers modersmål, om annat än svenska, används som resurs.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen på distans men det ingår två obligatoriska träffar på campus.
I kursen används en digital lärplattform för kommunikation mellan lärare och studenter samt mellan studenter. Därför krävs tillgång till dator och internet.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
I kursen genomförs två examinationer, en muntlig presentation samt en skriftlig fördjupningsuppgift. Vid båda dessa examinationer ska kursens teoretiska innehåll användas för att analysera och beskriva undervisningssituationer.
I det fall en kursuppgift bedöms ligga nära gränsen för godkänt kan komplettering komma att medges efter examinators instruktioner. Om komplettering inte fullgörs i tid eller inte når gränsen för godkänt, underkänns kursuppgiften i sin helhet.
Endast hjälpmedel som har godkänts av examinator får användas vid examination.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs Godkänd på alla examinerande moment.
Kursvärdering
Kursledare ansvarar för att kursdeltagarnas synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingarna i olika former ligger till grund för kursens vidare utformning.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen ställer krav på tillgång till undervisning i åk F-6.