Digital intervention som del av logopedisk praktik
Digital intervention as part of speech-language pathology practice
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i masterexamen inom huvudområdet logopedi.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs logopedexamen.
Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.
Innehåll
Kursen syftar till att ge en fördjupad kunskap om digital logopedisk intervention inom olika logopediska arbetsfält. I kursen belyses olika förutsättningar och krav för tillämpning av digital intervention i såväl individ- som samhällsperspektiv.
Övergripande innehåll:
- Individ- och samhällsrelaterade förutsättningar för digital logopedisk intervention: Inverkan av funktionsförmåga, inre och yttre resurser och tekniska förutsättningar för deltagande; Juridiska ramverk och riktlinjer inom hälso-och sjukvård för utveckling och genomförande av digital intervention.
- Utvärderings- och interventionsmetoder via digitala plattformar för chattsamtal, videosamtal, stöd- och behandlingsprogram på 1177 samt andra digitala applikationer och dess tillämpning inom logopedi.
- Sökning, sammanställning och analys av vetenskaplig litteratur och annan information med relevans för digital logopedisk intervention.
- Utveckling av material och metoder för evidensbaserad digital logopedisk intervention.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
• redogöra för olika faktorer som utgör förutsättningar för utveckling av och deltagande i digital intervention inom logopedi,
• identifiera och redogöra för grundläggande principer och utmaningar för digital logopedisk intervention inom ett specifikt logopediskt arbetsfält,
Färdigheter och förmåga
• söka, analysera och värdera vetenskaplig litteratur relaterad till digital intervention inom ett specifikt logopediskt arbetsfält,
• identifiera och presentera förutsättningar, i form av funktionsförmåga, individuella resurser, evidens och aktuella riktlinjer och regelverk, för utveckling av upplägg i digital intervention i fallstudie,
• föreslå, utveckla och producera material för digital intervention för fall relaterat till den egna verksamheten och aktuell forskning inom ett specifikt arbetsfält,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• identifiera, problematisera och diskutera fördelar och nackdelar med digital intervention inom logopediska arbetsfält ur ett individ- och samhällsperspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen är helt webbaserad med föreläsningar, seminarier och gruppträffar samt handledningstillfällen i grupp. Självstudier, inläsning och arbete med examinationsuppgift krävs mellan schemalagd undervisning.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom en digital hemtentamen, genom en skriftlig inlämning och muntlig redovisning av en examinationsuppgift och vid seminarium. För godkänt betyg krävs godkänt resultat på digital hemtentamen, godkänd muntlig och skriftlig presentation av examinationsuppgift samt aktivt deltagande vid seminarierna och examinations- och handledningstillfällen. Med aktivt deltagande menas att studenten på ett konkret och relevant sätt deltar i det obligatoriska momentet genom att ställa frågor, diskutera och lösa uppgifter.
Student som ej uppnått kraven för godkänd examinationsuppgift får möjlighet att komplettera uppgiften.
Studerande som inte kunnat närvara vid obligatoriskt examinationsmoment ges möjlighet att delta i ett kommande inplanerat obligatoriskt moment, dvs. när kursen ges nästa gång.
Alternativ uppgift, så kallad kompletteringsuppgift ges endast i undantagsfall. Beslut om eventuell kompletteringsuppgift tas av kursansvarig efter att det obligatoriska momentet genomförts.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.