Digitala metoder och kulturarv
Digital Methods and Cultural Heritage
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs
Behörighetskrav
Godkänd grund- och fortsättningskurs om sammanlagt 60hp i valfritt humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne, samt Engelska 6 eller motsvarande.
Innehåll
Kursens syfte är att ge en introduktion till hur material relaterat till olika former av kulturarv kan undersökas med hjälp av digitala metoder. Detta inkluderar digitala verktyg och olika metoder för analys av kulturarvs- och arkivmaterial. Kursinnehållet behandlar på en grundläggande nivå hur fysiska föremål, manuskript och miljöer kan bevaras, göras tillgängliga och analyseras med hjälp av olika digitala verktyg och metoder. Dessutom tar kursen upp etiska tillvägagångssätt och riktlinjer samt frågor om upphovsrätt vid insamling och analys av olika typer av källmaterial.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
-identifiera relevanta digitala metoder för att studera och presentera kulturarv och arkivmaterial
-redogöra för olika datorstödda metoder för text- och bildanalys på en grundläggande nivå
-diskutera grundläggande teorier och begrepp i relation till digitalt kulturarv
Färdighet och förmåga
-tillämpa datorstödda metoder för analys och visualisering av digitiserat text- och bildmaterial på en grundläggande nivå
-använda olika metoder för att tillgängliggöra kulturarv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-värdera etiska frågor och upphovsrättsliga aspekter vid insamling och analys av digital material
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen är webbaserad och består av föreläsningar, seminarier, laborationer, gruppövningar och individuella uppgifter.
Undervisningsspråk: Engelska. Undervisningsspråk är normalt engelska, men om samtliga studenter förstår svenska kan läraren välja svenska istället. Examinationerna skrivs normalt på engelska, men om läraren förstår svenska kan svenska väljas istället.
Examinationsformer
Kursen examinieras genom en individuell skriftlig uppgift. För godkänd kurs krävs även aktivt deltagande i kursens obligatoriska undervisningsmoment, vilka är preciserade i kursinformationen som studenten får två veckor innan kursstart.
För student som underkänts ges möjlighet till förnyad examination vid högst fyra tillfällen. Student vars tentamen underkänts kan ges möjlighet att komplettera de underkända delarna för godkänt betyg i enlighet med lärares anvisningar.
Studenten är skyldig att behålla en kopia av tentamen till dess att den är betygsatt och återlämnad. Den som lämnar in hemtentan efter stipulerad tid har inte rätt att få den bedömd utan får vänta till nästa ordinarie omtentatillfälle, alternativt få en ny tentamensuppgift sig förelagd vid ett annat tillfälle.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Kursvärdering
Institutionen ansvarar för att kursvärdering systematiskt och regelbundet genomförs och sammanställs i enlighet med styrdokument för kursvärdering vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.