Kursplan

Geriatrisk nutrition

Geriatric nutrition

Kurs
MED770
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/81
Ikraftträdandedatum
2024-09-02
Beslutsdatum
2024-05-29
Gäller från termin
H 2024
Beslutsfattare
Institutionen för medicin

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Inlämningsuppgift handlingsplan, 3 Högskolepoäng
Närvaro 1 falldiskussion och 2 seminarier, 4 Högskolepoäng
Individuell självreflektion, 0,5 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupning inom klinisk nutrition och ges inom ramen för dietistutbildningen, 180/240 hp, under termin 7 och 8. Kursen kan även ges som fristående kurs.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Dietistprogrammet (VDIEM) och 2)

Dietistprogrammet (M1DIP)

Huvudområde

Fördjupning

Klinisk nutrition

A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs dietistexamen, 180 hp, kandidatexamen i huvudområdet kostvetenskap 180 hp eller kandidatexamen inom något av hälsovetenskapernas huvudområden 180 hp eller motsvarande.

Innehåll

Kursen fokuserar på den växande gruppen äldre personer och att många är särskilt sårbara för undernäring. Kursen inriktar sig på att det kan vara helt olika utmaningar att tillhandandahålla optimal nutrition inom olika verksamheter för äldre människor. Både fysiologiska och patofysiologiska förändringar som påverkar nutritionen behandlas. Att funktioner som smak- och luktsinne försämras med åldrandet och därmed påverkar näringsintaget negativt, diskuteras i kursen. Vidare studeras åldrandets påverkan på behovet av näringsämnen. Kursen bygger på den senaste forskningen kring äldres näringsbehov och studenten får genom en kartläggning producera en handlingsplan för ett förbättrat nutritionsomhändertagande inom en egen vald verksamhet.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva den äldre människans näringsbehov samt fysiologiska och patofysiologiska faktorer som kan påverka detta 

Färdigheter och förmåga

  • självständigt identifiera och lämna förbättringsförslag på nutritionsproblematik inom ett definierat område för äldre människor
  • diskutera aktuell forskning inom geriatrisk nutrition

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt värdera forskning inom geriatrisk nutrition
  • reflektera över äldres autonomi i ett förbättringsarbete kring nutritionsproblem samt över begränsningarna i den egna kunskapen utifrån den egna professionens referensramar och behov
  • reflektera över hur nutritionsbehandling kan påverka äldre personers möjlighet till goda livsvillkor

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen innehåller sex undervisningstillfällen på distans.Mellan schemalagda tillfällen t arbetar studenten med egna arbeten och grupparbeten. Kommunikationen sker via Göteborgs universitets lärplattform Canvas och andra digitala plattformar.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • en muntlig och skriftligt presenterad handlingsplan i par eller grupp
  • en enskild skriftlig reflektionsuppgift

Obligatoriska moment bestående av:

  • närvaro vid seminarium av falldiskussioner
  • närvaro vid två av tre övriga seminarier i kursen
  • aktiv närvaro vid övriga gruppers redovisningar av handlingsplan

Frånvaro från obligatoriska moment ersätts med liknande moment eller alternativ uppgift som motsvarar momentets innehåll.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap paragraf 22).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.



Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.