Grundläggande programmering med hjälp av artificiell intelligens, för lärare
Basic Programming with Artificial Intelligence, for Teachers
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs för lärarstudenter eller yrkesverksamma lärare. Kursen är öppen för lärare i alla ämnen.
Behörighet
Innehåll
Syftet med kursen är att ge studenterna grundläggande kunskaper och färdigheter för att skapa enkla datorprogram som en del av deras egen undervisning. Kursen ger studenterna kunskaper i datalogiskt tänkande i allmänhet och programmering i synnerhet, samt hur man med hjälp av artificiell intelligens (AI) kan producera enkla program för pedagogiska ändamål. Kursen syftar också till att ge studenter en orientering i undervisningen av grundläggande programmeringskoncept och de kunskaper och färdigheter som krävs för att skapa enkla program med elever inom olika ämnesområden. Kursen är praktiskt orienterad och kommer att ge en introduktion till programmeringsspråket Python samt till AI-verktyg för programmering.
Kursen inleds med en grundläggande introduktion till datorer och programmering för att ge den som saknar tidigare programmeringserfarenhet en stabil grund för sitt fortsatta lärande i programmering. Därefter introduceras centrala byggstenar i programmeringsspråket Python, samt AI-verktyg för att producera programkod genom exempel som valts ut för att visa pedagogiska möjligheter inom olika ämnesområden. Parallellt med detta introduceras viktiga frågor som rör integrationen av datalogiskt tänkande i olika ämnesområden och användningen av AI i pedagogiska sammanhang, inklusive hur sådan användning kan ske på ett ansvarsfullt sätt.
Efter introduktionen arbetar studenten enskilt eller i grupp med en praktiskt tillämpbar programmeringsuppgift. Studenten lär sig att formulera ett problem som kan adresseras med datalogiskt tänkande och implementeras som programkod. Studenten får kunskap i att formulera en programmeringsuppgift, producera kod, felsöka och förbättra existerande program.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för kodens innebörd i enklare program;
- redogöra för enklare arkitektur av vanliga tjänster och program;
- identifiera moment och innehåll i kurs-/ämnesplan där programmering är ett användbart verktyg;
- redogöra för nyckelfrågor som rör integrationen av AI-verktyg i pedagogiska sammanhang;
Färdigheter och förmåga
- på ett metodiskt vis skapa enklare program, utifrån givna problemställningar, med hjälp av AI;
- felsöka, testa och förbättra enklare program;
- utforma problemställningar i undervisning som lämpar sig för att lösas med hjälp av programmering med hjälp av AI;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över för- och nackdelar med olika AI-verktyg för programmering;
- reflektera över olika sätt att arbeta med programmering i pedagogiska syften.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningsaktiviteterna i kursen består av videoinspelade föreläsningar, övningar, asynkrona onlinediskussioner, och eget arbete. Parallellt under hela kursen erbjuds kontinuerligt handledningstillfällen synkront och via diskussionsforum. Allt utbildningsmaterial finns tillgängligt via en nätbaserad lärplattform som tillhandahålls av Göteborgs universitet.
Utbildningsmaterialet består av föreläsningsbilder, videoinspelade föreläsningar, kortare instruktionsvideor, läsinstruktioner kring kurslitteraturen, kodexempel och övningsuppgifter.
Undervisningsspråk: Undervisningen i kursen sker huvudsakligen på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska. Kurslitteraturen består av både svensk och engelsk litteratur.
Examinationsformer
Moment 1 består av tre stycken programmeringsuppgifter som genomförs enskilt.
Moment 2 består av ett projekt, som kan genomföras antingen enskilt eller i grupp, där studenten skall formulera en egen programmeringsuppgift, med tillhörande lösning, som kan användas i den egna undervisningen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få G på hela kursen krävs G på samtliga examinerande moment.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att redovisa erfarenheter och synpunkter på kursen i en anonym kursutvärdering. Resultatet av kursvärdering ska göras tillgängligt för studenterna. Vid nästkommande kurstillfälle ska sammanställningen av senast utförda kursvärdering presenteras, inklusive eventuella genomförda eller planerade åtgärder.
Övriga föreskrifter
För att kunna genomföra kursen krävs att deltagaren har tillgång till en egen dator och möjlighet att själv installera program på datorn samt tillgång till internet.