Hem- och konsumentkunskap B
Home and Consumer Studies B
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs och är en distanskurs med campusträffar.
Behörighet
Innehåll
Delkurs 1: Livsmedel, mat och måltider, 7,5 hp, Food Science, 7,5 credits
I delkursen studeras livsmedelsval och måltidsplanering i relation till hälsa, ekonomi och miljö. Livsmedelsgrupper studeras teoretiskt, experimentellt och metodiskt. För att ge en grundläggande förståelse av kvalitet vad gäller hantering av råvaror, matlagning och förvaring definieras viktiga processer som påverkar livsmedel och relateras till hållbarhet och sensoriska aspekter. Livsmedelsval och matkonsumtion problematiseras i förhållande till hållbarhet och estetiska perspektiv i anslutning till praktiskt arbete i kök. Säkerhet i köket belyses utifrån såväl hygieniska som tekniska aspekter. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom hem- och konsumentkunskap belyses. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori.
Delkurs 2: Näring, mat och måltider, 7,5 hp, Nutritional Aspects on Food Habits and Meals, 7,5 credits
I delkursen behandlas matens betydelse för hälsa med speciellt fokus på barn och ungdomars näringsbehov och matval. På en grundläggande nivå behandlas begrepp som näringsbehov utifrån de nordiska näringsrekommendationerna samt ur ett hållbarhetsperspektiv. Individers behov av energi och näringsämne med fokus på innehåll, upptag, omsättning och funktion i kroppen behandlas liksom särskilda näringsbehov för olika grupper. Delkursen belyser också maten ur ett folkhälsoperspektiv samt myndigheters arbete för folkhälsa som inbegriper pedagogiska modeller och redskap. Praktiska, teoretiska och didaktiska uppgifter genomförs i relation till en helhetssyn på individers och gruppers kostvanor och hälsa. Ämnesfördjupande undervisningsmaterial planeras, utarbetas och presenteras kopplat till ämnesdidaktisk teori. Läroböcker, läromedel och andra lärverktyg inom kursens ämnesområde används och värderas.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Delkurs 1: Livsmedel, mat och måltider, 7,5 hp, Food Science, 7,5 credits
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika livsmedelsgrupper och förklara hur livsmedel kan produceras, förvaras och hanteras ur ett hållbarhetsperspektiv
- beskriva hur ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt kan användas i undervisningen.
Färdighet och förmåga
- tillämpa och diskutera grundläggande matlagnings- och förvaringsmetoder med fokus på hygien, hållbarhet och livsmedelssäkerhet
- planera, utarbeta och presentera ämnesfördjupande undervisningsmaterial för hem- och konsumentkunskapsundervisning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och diskutera livsmedelsval utifrån perspektiven hälsa, ekonomi, miljö samt aspekter som sensorik, etik och estetik.
Delkurs 2: Näring, mat och måltider, 7,5 hp, Nutritional Aspects on Food Habits and Meals, 7,5 credits
Kunskap och förståelse
- redogöra för vanliga begrepp inom näringslära samt livsmedels innehåll som berör energi och näringsämnen
- känna till delar av de nordiska näringsrekommendationerna.
Färdighet och förmåga
- beskriva samt tillämpa modeller och redskap som används i hälsofrämjande arbete i undervisningen
- planera, analysera och värdera måltider med hjälp av digitala program för näringsberäkning
- planera, utarbeta och presentera ett ämnesfördjupande undervisningsmaterial
- använda och värdera läroböcker, läromedel och andra lärverktyg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över det egna lärandet och identifiera vad som krävs för att hantera kursens ämnesinnehåll ur ett didaktiskt perspektiv.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen är till största delen en distansutbildning med nätbaserad undervisning men innefattar även viss campusförlagd undervisning.
Delkurs 1: Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning.
Delkurs 2: Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarium, tillämpning i kök, handledning.
Undervisningsspråk: svenska
Viss undervisning kan ske på engelska.
Examinationsformer
Kursen är till största delen en distansutbildning med nätbaserade examinationsmoment men innefattar även campusförlagda examinationer.
Delkurs 1: Kursen examineras genom seminarium, skriftlig och muntlig redovisning, tillämpning i kök, hemtentamen.
Delkurs 2: Kursen examineras genom seminarium, skriftlig och muntlig redovisning, tillämpning i kök, hemtentamen.
I det fall en kursuppgift bedöms ligga nära gränsen för godkänt kan komplettering komma att medges efter examinators instruktioner. Om komplettering inte fullgörs i tid underkänns kursuppgiften.
Vid frånvaro vid obligatoriska moment är student ansvarig att kontakta kursansvarig för att delges tidpunkt för nästa kurstillfälle eller alternativ examinationsuppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
Delkurs 1: På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd krävs att den studerande deltagit i samtliga examinerande moment, samt uppnått de fastställda lärandemålen för kursen. För att nå Väl godkänd i delkursen krävs VG på alla de uppgifter som kan bedömas med VG.
Delkurs 2: På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att erhålla betyget Godkänd krävs att den studerande deltagit i samtliga examinerande moment, samt uppnått de fastställda lärandemålen för kursen. För att erhålla betyget Väl godkänt krävs VG på alla de uppgifter som kan bedömas med VG.
För betyget Väl godkänd på hela kursen ska kraven för Godkänd vara uppfyllda samt att betyget VG har erhållits i 60 % av kursens totala högskolepoäng.
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt och/eller muntligt. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de studenter som genomfört värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen är till stor del distansbaserad. För att kunna genomföra kursen krävs därför tillgång till dator, webbkamera och internetuppkoppling.
Ur hygien- och säkerhetssynpunkt ska förkläde och hårskydd, som tillhandahålls av institutionen, användas i undervisning där mat lagas till andra. Händer och underarmar ska vara fria från kläder, smycken och dylikt.
Vissa tillägg av kostnader för livsmedel i form av undervisningsmaterial kan tillkomma.