Historiedidaktisk kurs för verksamma lärare i grundskolan
History Didactics for Teachers in Swedish Compulsory Education
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 eller Ämneslärarexamen.
Innehåll
Syftet med kursen är att bredda, fördjupa och utveckla ett ämnesdidaktiskt arbetssätt i historieundervisningen i årskurs 4-6, 7-9 och gymnasiet.
Kursen vänder sig till verksamma lärare och tar utgångspunkt i den historiedidaktiska teori som framträder i kursplaner. Exempel på sådan teori är historiemedvetande, historiebruk, normkritiska förhållningssätt samt olika tankeredskap såsom till exempel kontinuitet och förändring, orsak och konsekvens och historisk källanvändning. Denna ämnesteori bryts ner till olika klassrumsnära metoder och uppmärksammas i kombination med det ämnesspråk som är centralt för att bygga historisk kunskap.
Under kursen diskuteras och prövas begrepp och tankeredskap genom att deltagarna utvecklar, genomför och problematiserar sin egen undervisning. Omprövandet av den egna undervisningspraktiken utifrån kursens innehåll ämnar till att stötta elevers kunskapsutveckling i historieämnet.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- definiera och förklara:
a) ämnesspråk i form av historiska innehållsbegrepp
b) historiedidaktiska tankeredskap
c) historiemedvetande och historiebruk
d) normkritiskt förhållningssätt, sexualitet och interkulturella perspektiv,
- uppvisa en förståelse problematisera och diskutera ämnesteori i relation till egen skolpraktik.
Färdigheter och förmåga
- applicera den didakthistoriedidaktiska kunskapen för att planera egen undervisning,
- visa förmåga att problematisera den genomförda undervisningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera egna erfarenheter av den interventionerna både enskilt och i grupp utifrån kurslitteraturen, föreläsningar och basgruppsdiskussioner.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker på distans och digitalt. Den består av föreläsningar, övningar i form av workshops, litteraturstudier samt uppgifter som genomförs i den egna verksamheten.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Kursen examineras genom digital loggbok vid tre tillfällen á 2,5 hp. Loggboken skrivs löpande under kursen utifrån egen planering, genomförda interventioner och efterföljande reflektioner kring didaktiska val.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd på hela kursen krävs Godkänd på alla examinerande moment.
Kursvärdering
Kursen ska utvärderas och resultaten ska bli föremål för diskussion mellan lärarna på kursen. Kursvärderingen sker skriftligt (anonymt) efter avslutad kurs och om möjligt muntligt vid kursavslutning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen ställer krav på tillgång till undervisning i egen verksamhet samt tillgång till dator och internetuppkoppling.