Kritisk jämställdhets- och mångfaldsforskning
Critical Studies on Gender Equality Policy and Diversity
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fristående kurs.
Kursen ingår i följande program: Genuspraktiker, masterprogram.
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen eller motsvarande.
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenter teoretiska och metodologiska verktyg för att kunna utveckla ett kritiskt förhållningssätt till att arbeta mot diskriminering och exkluderande normer i olika politikområden, myndigheter, administration, frivilligorganisationer, offentlig sektor och företag. Kursen har ett särskilt fokus på intersektionell teorikonstruktion och på övning av färdigheter i intersektionella analyser av inkluderande och exkluderande normer.
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- självständigt relatera genusvetenskaplig teori och metodologi till arbete med jämställdhet och mångfald i olika konkreta sammanhang,
- använda sig av det intersektionella forskningsfältets resultat och diskussioner i egna analyser,
- relatera intersektionell teoribildning och debatt till jämställdhets- och mångfaldsproblematik,
Färdighet och förmåga
- utföra kritiska intersektionella text- och bildanalyser på olika
former av offentligt material såsom värdegrundsdokument, informationsmaterial från myndigheter och organisationer, policydokument om jämställdhet, - muntligt och skriftligt kommunicera viktiga problemområden för jämställdhets- och mångfaldsarbete,
- i samarbete med andra analysera och diskutera jämställdhets- och mångfaldsproblematik,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- urskilja och presentera egna generiska kompetenser som kursen gett möjlighet att utveckla, såsom muntlig och skriftlig presentation och analytiskt och kritiskt granskande samt diskutera och relatera dessa kompetenser till konkreta exempel från samtida jämställdhets- och mångfaldsarbete,
- förhålla sig självreflexivt till olika former av offentligt material såsom värdegrundsdokument, informationsmaterial från myndigheter och organisationer, policydokument om jämställdhet.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, en individuell essä och en muntlig presentation. Vid frånvaro kan ett examinerande muntligt moment ersättas med alternativ uppgift.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Jämställdhets- och likabehandlingsaspekter ska beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.
Kursen ges på engelska förutom om alla samtliga studenter är svensktalande. Då kan kursen ges på svenska.