
Mentorerna som gör skillnad i grundkurserna
Att förstå nationalekonomi och statistik kan kännas utmanande i början – men med rätt stöd går det lättare. På Institutionen för nationalekonomi med statistik får studenterna hjälp på grundkurserna av engagerade mentorer som själva vet hur det är att brottas med svåra begrepp. Två av dem är Oscar Larsson och Anton Dunsäter.

Oscar Larsson läser första året på masterprogrammet i finans och är mentor i statistik. Hans stora intresse är mikroekonomi, och han siktar på en framtida karriär som exempelvis marknadsanalytiker. Han har varit mentor i både nationalekonomi och statistik och menar att kursernas upplägg ger en viktig förståelse för ekonomiska samband.
– Det viktigaste jag själv tagit med mig från att studera nationalekonomi och statistik är den intuitiva känslan för hur saker hänger ihop, och såklart träningen i analytiskt tänkande och problemlösning, säger han.
När Oscar får frågan vad som gör statistik så fascinerande, svarar han:
– Det hjälper oss att se mönster vi annars hade missat. Det är spännande hur siffror och data kan avslöja samband och ibland utmana våra tidigare uppfattningar.
Att vara mentor handlar inte bara om att förklara formler. Det handlar om att bidra till andras lärande – något Oscar brinner för.
– Jag tycker om de här ämnena och uppskattar samtalen med studenterna. Det är fantastiskt att få vara med när det plötsligt klickar för någon.
Anton Dunsäter går masterprogrammet i nationalekonomi och kompletterar sina studier med kurser i statistik. Han har varit mentor i två terminer och ser det som en chans att både utvecklas själv och stötta andra.
– Det bästa är att man utvecklas tillsammans. Nationalekonomi är ett ämne där diskussionerna ofta leder vidare till djupare samtal om hur teorier kan tolkas i olika sammanhang. Alla kommer med olika perspektiv, och det gör det extra roligt, säger han.
Mentorsträffarna sker i smågruppe och varje träff varar i cirka två timmar och innehåller både gemensamma genomgångar och en fikapaus på institutionen.