Kursplan

Praktiskt folkhälsoarbete: intervention, implementering och utvärdering

Public health practice: intervention, implementation and evaluation

Kurs
MPH235
Avancerad nivå
30 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/692
Ikraftträdandedatum
2025-03-15
Beslutsdatum
2025-02-19
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för medicin

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Muntlig presentation, 2 Högskolepoäng
Skriftlig slutrapport, 10 Högskolepoäng
Praktik, 12 Högskolepoäng
Halvtidsrapport, 5 Högskolepoäng
Arbetsplan och avtal, 1 Högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som valbar kurs inom ramen för Masterprogram i folkhälsovetenskap (M2PHP)

Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i folkhälsovetenskap (M2PHP)

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på

  • MPH211 Folkhälsovetenskapens utgångspunkter och tillämpningar (15 hp) eller MGH101 Globala hälsoutmaningar i ett interdisciplinärt sammanhang (15 hp), eller motsvarande och 
  • MPH221 Epidemiologi och biostatistik (15 hp) eller MGH102 Kvantitativa och kvalitativa metoder (15 hp), eller motsvarande och 
  • MPH212 Jämlik hälsa och rätten till hälsa (7,5 hp) och MPH213 Kvalitativa metoder inom folkhälsovetenskap (7,5 hp) eller MGH201 Att styra och leda folkhälsa och hälso- och sjukvård i ett globalt perspektiv (15 hp) eller motsvarande.
  • Samt genomgått en av kurserna MPH222 Hälsoekonomiska utvärderingar: fördjupningskurs (15 hp), MPH223 Socialepidemiologi: teori, metod och praktiska implikationer (15 hp), MGH202 Global hälsoekonomi (15 hp) eller MGH302 Hälsoprevention och sjukdomsprevention i riskgrupper; strategier och metoder (15 hp) eller motsvarande.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenterna ska få kunskap om uppgifter och villkor på arbetsplatser som är relevanta för folkhälsoarbetet och att få möjlighet att koppla teoretisk kunskap till professionell yrkeserfarenhet från ett företag, en organisation eller myndighet med ett tydligt folkhälsouppdrag. Under folkhälsoarbetet deltar studenten aktivt i sin egen inlärningsprocess för att stärka den personliga och yrkesmässiga förmågan. Som en del av kursen ska studenten utforma en plan för praktikperioden med preciserade mål och tidslinjer för uppnående av kursens lärandemålen, som ska godkännas av kursledaren såväl som praktikplatsens representant. Exempel på arbetsplatser för folkhälsoarbete inkluderar ideella organisationer, både statliga och ickestatliga organisationer samt privata företag.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva grundläggande teorier och modeller för inkluderande och kontextanpassad utveckling, genomförande och utvärdering av folkhälsointerventioner riktade mot strukturella såväl som gruppspecifika hälsodeterminanter
  • Med utgångspunkt i centrala teorier och modeller för folkhälsoarbetets styrning och ledning, beskriva praktikplatsens uppdrag och organisatoriska karaktär (mandat, inflytande, arbetsprocesser), samt dess kapacitet för identifiering och genomförande av interventioner för att främja folkhälsan,

Färdigheter och förmåga

  • Identifiera och tillämpa teorier och metoder för utveckling, genomförande och utvärdering av interventioner av relevans för praktikplatsens folkhälsouppdrag,
  • Formulera och föreslå metoder för att kartlägga och samverka med andra aktörer av relevans för praktikplatsens folkhälsouppdrag,
  • Tillämpa etiska principer för prioritering, formulera och kommunicera, till olika intressenter, en strategisk plan för hur rättighetsbaserade folkhälsointerventioner kan planeras, genomföras och utvärderas,


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt reflektera över fördelar och begränsningar med olika typer av vetenskaplig kunskap, politiska agendor liksom specifika aktörsintressen som utgångspunkt för policyformulering och annat praktiskt folkhälsoarbete,
  • Analysera de paradigmatiska utgångspunkter som kännetecknar praktikplatsens folkhälsoarbete, liksom huruvida dess fokus och uppdrag främjar lokala, nationella och globala mål för en hållbar folkhälsoutveckling.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen fokuserar på praktiskt folkhälsoarbete. Den huvudsakliga undervisningsformen är handledning under ca 20 veckor på en arbetsplats med ett tydligt uppdrag att främja en positiv folkhälsoutveckling. Kursen består därmed framförallt av praktiska arbetslivserfarenhet där studenten arbetar under handledning men också av litteraturstudier och självständigt skrivarbete. Delar av kursens läraktiviteter består av distansundervisning, bl.a. återkoppling på texter från andra studenter och lärare.

Undervisningsspråk: engelska

Undervisningsspråk för kursmaterial och examinering är engelska, men studentens praktikplacering kan omfatta annat språk baserat på geografisk plats och språkkunskaper.

Examinationsformer

  1. Skriftligt avtal med handledare under praktikperioden som inkluderar en arbetsplan med uppsatta och mätbara mål för praktikperioden
  2. I sin helhet genomföra en av praktikhandledaren verifierad praktikperiod om 20 veckor
  3. Skriftlig halvtidsrapport som på ett tydligt sätt redovisar uppnående av kursens lärandemål i förhållande till praktikplatsens folkhälsouppdrag
  4. Skriftlig slutrapport på ett tydligt sätt redovisar uppnående av kursens lärandemål i förhållande till praktikplatsens folkhälsouppdrag
  5. Individuell muntlig presentation av erfarenheter från praktikperioden för medstudenter, lärare och handledare

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För betyget (G) på hela kursen ska studenten genomföra 20 veckors praktikplacering och få godkänt på kursens samtliga examinationer.

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt via Göteborgs universitets lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analysen diskuteras med studenterna inom ramen för programutskott. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på lärplattformen. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som påbörjar kursen.

Övriga föreskrifter

Praktiken kan utföras i Sverige eller annat land på en av kursledningen godkänd och kvalitetsgranskad praktikplats. Studenten ansvarar själv för eventuella kostnader för resor och uppehälle som är relaterade till praktiken. Försäkring erhålls genom registrering hos Sahlgrenska Academy International Office.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF)

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.