Samhällsorienterande ämnen för lärare årskurs 4-6
Social Science for Teachers in Year 4-6
Om litteraturlistan
Delkurs – Geografi, 6,5 hp
Bylund, L. (2021). Rädslan för de fattiga: Om malthusianskt tankegods och behovet av kritiska perspektiv i geografiundervisning. Geografiska notiser, 79(2-3). (12 s.)
Dessen Jankell, A. & Örbring, D. (red.) (2020). Geografididaktik: för lärare 4-9. Gleerups. (kap. 1-4, 6-7 och 9, 183 s.)
Pettersson, A. (2021). Geografi. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (47 s.)
Kommentarmaterial till kursplanen i geografi – grundskolan. (2022). Skolverket.
Kursplan i geografi för grundskolan. (2022). Skolverket.
Sanderoth, I. (2020). Plats-identitet lärande: närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. (144 s.) (läses i urval)
Szczepanski, A. (2013). Platsens betydelse för lärande och undervisning–ett utomhuspedagogiskt perspektiv. Nordic studies in science education, 9(1). (14 s.) https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:619350/FULLTEXT01.pdf
Unicef, (2009). En droppe vatten. (16 s.)
Unicef, (2009) LärarhandledningtillEndroppevatten. (11 s.)
Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (läses i urval)
Windsor, S. (2019). The ethics of teaching sustainability in SO. SO-didaktik,nr8.(8 s.) SO-didaktik Nr 8 2019 by SO-didaktik - Issuu
Öhman, J., & Östman, L. (2020) Different teaching traditions in environmental and sustainability education. In K. Van Poeck, L. Östman & J. Öhman (eds) Sustainable development teaching (pp. 70-82). Routledge.
Östman, P., Barrefors, O. & Luksepp, K. (2005). Geografi: människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling. A+B-kurs. (2., [omarb. och uppdaterade] uppl.) Almqvist & Wiksell. (422 s.) (tillhandahålles, läses i urval)
Delkurs – Historia, 6,5 hp
Berggren, L. & Greiff, M. (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Studentlitteratur. (läses i urval, ca. 250 s.)
Lilliestam, A-L. (2021). Kapitlen Historia samt Ämnesspecifika kunskaper och förmågor- ämnesspecifik literacy. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s. 99-141 och s. 21-32)
Historien om Sverige, avsnitt 3-9 (ses i urval). https://www.svtplay.se/historien-om-sverige
Historien om Sverige med Farah, avsnitt 3-9 (ses i urval) https://www.svtplay.se/historien-om-sverige-med-farah
Kommentarmaterial till kursplanen i historia – grundskolan. (2022). Skolverket.
Kursplan i historia för grundskolan. (2022). Skolverket.
Sanderoth, I. (2020). Plats-identitet- lärande: närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. (läses i urval, ca 60 s.)
Sjölund Åhsberg, C. (2024). “We say that we are a tolerant country”: National narratives and middle-school students’ perspectives on historical significance. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, 14(2024: 1), 1-24.
Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (läses i urval)
Delkurs – Religionskunskap, 6,5 hp
Björklund, M. (2023). Finns lyckan i buddhismen? - fördjupad begreppsförståelse i religionskunskap. SO-didaktik: maj 2023.
Thérèse B. (2020). Religiositet, identitet och inre mångfald. SO-didaktik: [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik, nr 9, s. 33-39.
Franck, O. (2021). Religionskunskap. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s.145-178)
Franck, O., Osbeck, C., & Brömssen, K.V. (red.). (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4-9 och gymnasiet. (Andra upplagan). Gleerups. (läses i urval, ca 170 s)
Föreningen SO-didaktik. (2017:4). SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik. (s. 3-33)
Irisdotter, S., Paulin, A. & Grønlien Zetterqvist, K. (2021). Etik i professionellt lärarskap. (Tredje upplagan). Gleerups. (läses i urval, 25 s)
Kommentarmaterial till kursplanen i religionskunskap – grundskolan. (2022). Skolverket.
Kursplan i religionskunskap för grundskolan. (2022). Skolverket.
Löfstedt, M. (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (1.uppl.) Studentlitteratur. (läses i urval, ca. 60 s)
Osbeck, C., Franck, O., Lilja , A., & Sporre, K. (2018). Possible competences to be aimed at in ethics education - Ethical competences highlighted in educational research journals. Journal of Beliefs & Values, 39:2, 195-208
Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (läses i urval)
Wibeck, S. (2003). Religionernas historia: om tro, hänförelse och konflikter. Historiska media. (tillhandahålles, 6 s)
Delkurs – Samhällskunskap, 6,5 hp
Alexandersson, K. (2016). KällkritikpåInternet.Stockholm: SE:s internetguide,nr 25. (s. 5-38). Tillgänglig via: kallkritik-pa-internet.pdf
Alvén, F. (2021). Vad i hela världen säger du? Yttrandefrihet och demokratiska diskussioner i skolan. I K. Kittelmann Flensner & G. Larsson, R. Säljö (Red.), Känsliga frågor, nödvändiga samtal: att lära om och av kontroverser (s. 179- 193). Studentlitteratur. (tillhandahålles)
Andersson, K., & Larsson, K. (2023). Elevers perspektivbyten i svar på uppgifter från det nationella provet i samhällskunskap. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023: 3), 66-84.
Ekendahl, I., Nohagen, L. & Sandahl, J. (2015). Undervisa i samhällskunskap. Liber AB. (186 s.)
Eklund, K. (2014) Vår ekonomi i korthet. Ekonomifakta och Studentlitteratur. (s.5-32) (tillhandahålles)
Jansson, M. (2023). Undervisa om kön, genus och sexualitet - utmaningar att möta i samhällskunskapsundervisningen. SO-didaktik: höst 2023.
Johansson, A. (2021). Samhällskunskap. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Malmö: Gleerups. (s.183-222)
Giddens, A. & Sutton, P.W. (2020). Sociologi. (Sjätte upplagan). Studentlitteratur. (tillhandahålles, 15 s.)
Internetstiftelsen (2020). Därför behöver du källtillit. Tillgänglig via: https://internetkunskap.se/artiklar/kallkritik/darfor-behover-du-kalltillit/
Internetstiftelsen (2021). Därför ska du bry dig om källkritik. Tillgänglig via: https://internetkunskap.se/artiklar/kallkritik/darfor-ska-du-bry-dig-om-kallkritik/
Internetstiftelsen (2023) Svenskarna och internet 2023. Tillgänglig via: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2023/ (läses i urval)
Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap – grundskolan. (2022). Skolverket.
Kursplan i samhällskunskap för grundskolan. (2022). Skolverket.
Sveriges Riksdag (2022). Demokratin i samhället: studiematerial från riksdagen. Sveriges riksdag. (tillgänglig via riksdagen.se, 24 s)
Sveriges Riksdag (2020). Demokratins framtid. 2:a upplagan. Sveriges riksdag. s.13-28 (tillgänglig via riksdagen.se, 16 s)
The Economist Intelligence unit (2023). Democrazy index. Democracy Index 2023 | Economist Intelligence Unit
Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Gothia kompetens. (läses i urval)
Delkurs – SO-didaktik, 4 hp
Blanck, S. (2014). När ämnen möts [Elektronisk resurs] : en analys av samhällskunskapsämnets funktioner och karaktärer vid ämnesintegrerad undervisning. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet, 2014.Karlstad. (läses i urval, 31 s.) http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:736641/FULLTEXT02
Blanck, S. (2018). Angelägna samhällsfrågor och ämnessamspel. SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik, nr 6, s. 50-56.
Boman, A., Lindinger, K. & Olovsson, T.G. (2022). SO-ämnen i samverkan - när helhet blir större än summan av delarna. SO-didaktik [Elektronisk resurs]. Föreningen SO-didaktik, nr 11, s. 52-65.
Lilliestam, A-L. (2021). Ämnesspecifika kunskaper och förmågor – ämnesspecifik literacy. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s. 21-41).
Lilliestam, A-L. (2021). Samspel mellan ämnen. I O. Franck, A. Johansson, A-L Lilliestam & A. Pettersson, SO för lärare 4-6. Gleerups. (s. 225-230)
Skolverket. (2015). Introduktion till ett språkutvecklande arbetssätt i SO-ämnen. (tillhandahålles, 13 s.)
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling [Elektronisk resurs], https://www.skolverket.se/download/18.448bfd0a176f26f0b1420a/1610992692983/Planera%20bedoma%20aterkoppling_tillgänglig%20webb%20ny.pdf
Wallberg, H. (2023). Lektionsdesign i praktiken: före, under och efter lektionen. (Första upplagan). Stockholm: Gothia kompetens. (184 s.)