Teoretisk filosofi: Fortsättningskurs
Theoretical Philosophy: Intermediate Course
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs minst godkänt resultat om 22,5 hp i FT1100, varav godkänt resultat på a) Introduktion till teoretisk filosofi och Klassiska problem och antingen Modern filosofi eller Tidig analytisk filosofi, eller b) minst godkänt resultat om 22,5 hp i TF1000, eller c) motsvarande.
Innehåll
Delkurser
1. Logik (Logic), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Delkursen ger en introduktion till modern formell logik och dess plats inom analytisk filosofi och relaterade vetenskaper. Centrala begrepp som behandlas är sanning, giltighet, satisfierbarhet och bevisbarhet. Vikt läggs vid både teori och färdighetsträning.
2. Språkfilosofi (Philosophy of Language), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
I delkursen behandlas viktiga filosofiska problem, teorier och begrepp inom semantik och pragmatik. Delkursen ger en bakgrund för att förstå modern analytisk språkfilosofi.
3. Metafysik (Metaphysics), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Inom ramen för delkursen studeras en uppsättning centrala frågeställningar i modern metafysik, inklusive frågor rörande verklighetens grundläggande konstitution (s.k. ontologi). En del behandlar även frågor rörande metafysikens metod och möjlighet (s.k. metametafysik).
4. Medvetandefilosofi (Philosophy of Mind), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
På delkursen studeras olika centrala strömningar inom modern medvetandefilosofi. Akademiskt skrivande sätts i fokus, och examinationen tränar särskilt förmågan till skriftlig argumentation.
Mål
Studenten ska efter godkänd kurs kunna
Kunskap och förståelse
- i muntlig och skriftlig form räkna upp och beskriva de mest centrala problemområdena, liksom de viktigaste positionerna, inom modern analytisk metafysik,
- redogöra för centrala begrepp inom klassisk logik, t.ex. sanning, giltighet och härledning, samt hur dessa begrepp förhåller sig till varandra,
- med formella metoder belysa grundläggande filosofiska frågeställningar kring språklig mening, sanning och argumentation (examineras på delkursen Logik),
- resonera kring viktiga språkfilosofiska problem och teorier för att lösa dem,
- redogöra för huvuddragen i och förklara sambanden mellan centrala medvetandefilosofiska begrepp och teorier,
Färdigheter och förmåga
- självständigt författa en mindre text där ett begränsat problemområde beskrivs, en tes med bäring på problemområdet presenteras och argument för och emot tesen diskuteras (examineras på delkursen Medvetandefilosofi),
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- uttrycka självständiga och nyanserade bedömningar av kvaliteten hos filosofiska argument och teorier (examineras på delkurserna Språkfilosofi, Metafysik och Medvetandefilosofi),
- värdera argument för och emot olika centrala filosofiska teoribildningar (examineras på delkurserna Språkfilosofi, Metafysik, och Medvetandefilosofi).
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, och/eller övningar, seminarier och enskilt arbete eller arbete i grupp, med tillgång till lärarens handledning, samt redovisning av uppgifterna för övriga deltagare i kursen.
Undervisningsspråk: svenska och engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom inlämningsuppgifter och skriftliga eller muntliga prov. Rättande lärare kan begära komplettering av examination. Obligatorisk närvaro på lektioner kan krävas för examinationen av vissa lärandemål. Vid frånvaro i utsträckning som försvårar examination av lärandemålen har examinator rätt att ersätta momentet med skriftlig eller muntlig uppgift. Varje delkurs examineras separat.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 15 av 30 högskolepoäng och betyget Godkänt på resterande poäng.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat kursen ges möjlighet att anonymt framföra erfarenheter av och synpunkter på denna i en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen kräver tillgång till dator (eller motsvarande) med internetuppkoppling.
Kursen får ej ingå i examen tillsammans med kursen TF3000.