ELF – Den engelska läsförståelsedelen i högskoleprovet
Kort beskrivning
Det svenska högskoleprovet har funnits i någon form sedan 1977, med Universitets- och Högskolerådet (UHR) som huvudansvarig enhet. Projektledning och konstruktion av de flesta delarna av provet finns på Umeå universitet, där nuvarande projektledare är Christina Wikström. 1992 infördes en engelsk läsförståelsedel (ELF) och allt sedan dess har ansvaret för detta delprov legat hos Göteborgs universitet. Nuvarande projektledare för ELF-provet är John Löwenadler.
Den forskning som bedrivs inom ELF-projektet är nära knuten till det utvecklingsarbete som kontinuerligt syftar till att förbättra provet som urvalsinstrument till högre utbildning. Några faktorer som undersökts rör bland annat könsskillnader mellan manliga och kvinnliga provdeltagares resultat, åldersskillnader samt provtagargruppens resultatutveckling över tid. Provets eventuella effekt på gymnasiets engelskundervisning har också undersökts. På ett mer specifikt plan har exempelvis textinnehållets betydelse för provresultatet, t ex för kvinnliga och manliga provdeltagare, undersökts i jämförelse med den mer generella språk- och läsförståelseförmåga som ELF-provet är avsett att mäta. Dessutom har studier genomförts kring vilka underliggande läsförståelseprocesser som aktiveras av olika typer av provformat och frågetyper, exempelvis med avseende på specifik engelsk språkförmåga och generell läsförståelseförmåga.
Projektgrupp
- Docent John Löwenadler (projektledare)
- Professor Liss Kerstin Sylvén
- Professor Sölve Ohlander
- Dr Richard La Bontee
- Administratör Maria Hulthén
Referenser
Löwenadler, John (2023). Trends in Swedish and English Reading Comprehension Ability among Swedish Adolescents: A Study of SweSAT Data 2012–2018. Scandinavian Journal of Educational Research, 67 (4), 591-606.
Sylvén, Liss Kerstin & Löwenadler, John. (2023). Let's Play videos and L2 academic vocabulary. I Mark Peterson & Nasser Jabbari (red.) Digital games in language learning. Case studies and applications. London: Routledge.
Löwenadler, John (2019). Patterns of variation in the interplay of language ability and general reading comprehension ability in L2 reading. Language Testing, 36 (3), 369-390.
Sylvén, Liss Kerstin & Ohlander, Sölve (2019). English Reading Comprehension. I Liss Kerstin Sylvén (red.) Investigating Content and Language Integrated Learning. Insights from Swedish High Schools, 136-151. Bristol: Multilingual Matters.
Ohlander, Sölve (2006). Etnisk bias i högskoleprovet ? Engelsk läsförståelse jämfört med andra delprov. I Ulrika Tornberg (red.) Mångkulturella aspekter på språkundervisningens kommunikativa aspekter. En konferensrapport. Örebro: Örebro universitet.
Reuterberg, Sven-Eric (2003). Vilken betydelse har utländsk bakgrund för resultatet på högskoleprovet ? (II). Högskoleverkets rapportserie 2003: 23 R. Högskoleverket.
Reuterberg, Sven-Eric & Ohlander, Sölve (1999). Engelsk läsförståelse i högskoleprovet. En analys av reguljärprov och utprövningsversioner hösten 1998. IPD-rapport 1999:09. Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.